Kemi

funktionelle grupper i aspartam

20. marts 2016 af JaKoAndersen - Niveau: B-niveau

God aften alle sammen! Jeg har brug for hjælp her til denne opgave omkring aspartam. Jeg har prøvet mig frem men ingen fremskridt... På forhånd? mange tak!!!

Udpeg følgende funktionelle grupper i aspartam:

a) carboxylsyre

b) amin

c) ester

Hvor mange asymmetriske carbonatomer er der i aspartam? Angiv for hvert, om der er tale om R eller S.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2016 af Toonwire

Aspartam:


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. marts 2016 af Toonwire

Carboxylsyre har formlen $R-COOH$

Amin har formlen \overset{prim\ae r}{\text{R-NH}_2} ~~~\overset{sekund\ae r}{\text{R}_2\text{-NH}} ~~~\overset{terti\ae r}{\text{R}_3\text{-N}}

Ester har formlen \text{R-COO-R}' 


Check for chiralt carbonatom ved at se på hvad der er bundet til det enkelte carbon atom.
Hvis der er bundet 4 forskellige grupper til atomet, er dette chiralt.


Svar #3
20. marts 2016 af JaKoAndersen

Mange tak! 


Svar #4
20. marts 2016 af JaKoAndersen

Det virker til at du er god til kemi. Kan du hjælpe med denne opgave ? Jeg forstår intet af den... 

Man kan reducere D-fructose til en hexaol med NaBH4 (natriumborhydrid eller natriumtetrahydridoborat (-1)). Opskriv reaktionsskemaet, idet der dannes fast borsyre, H3BO3. Dannes der en eller to stereoisomere former af produktet?


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. marts 2016 af Heptan

#4 D-Fructose er en keton, og ketoner kan reduceres til alkoholer. Bruttoformlen for D-fructose får altså to ekstra H'er, og hexanolen har formlen C6H14O6. Der dannes et stereocenter under reaktionen af samme forklaring som #2, dvs. der dannes to stereoisomerer.

Reaktionen er en redoxreaktion, som kan afstemmes med de almindelige regler for afstemning af redoxreaktioner; bemærk at hydrogen har OT = -1 i natriumborhydrid. D-fructose falder 2 oxidationstrin pr. molekyle.


Svar #6
20. marts 2016 af JaKoAndersen

Tusind tak Heptan! :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
24. maj 2017 af LeaJacobsen (Slettet)

Hvordan ser redoxreaktionen ud?

Skal Na+ skrives med i reaktionen elle rer det bare en tilskuerion?

Er det en sur eller basisk opløsning reaktionen forløber i? (har googlet NaBH4, men er ikke blevet klogere) Og skal jeg i så fald afstemme med H+ eller OH- ioner?

Dette er mit bud:

C6H12O6 + NaBH4 --> C6H14O +H3BO3 + Na+

Afstemning af Oxygen:

C6H12O6 + NaBH4 --> C6H14O + H3BO3 + Na+ + H2O

Afstemning af Hydrogen:

C6H12O6 + NaBH4 + 3H+ --> C6H14O + H3BO3 + Na+ + H2O

Der dannes hexan-2-ol

Er jeg rigtig på den? Er der noget jeg mangler?

Please hjælp!


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. august 2017 af Heptan

#7

Den kan enten være sur eller basisk. Na+ er en tilskuerion, så den kan vi se bort fra. Der dannes C6H14O6. Bor ændrer ikke oxidationstrin. [BH4]- er en kompleks ion, så derfor noterer man formlen med firkantede parenteser [ ].

4 C6H12O6 + [BH4]- + H+ + 3 H2O   →   4 C6H14O6 + H3BO3


Skriv et svar til: funktionelle grupper i aspartam

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.