Matematik

trigonomiske opgave

06. februar kl. 19:56 af Elna2 - Niveau: A-niveau

En der er venlig til at forklare denne bevis ? hvordan vi kom frem til den endelig koordinater fra cos(-v), og sin(-v) til cos (v) og sin(v) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. februar kl. 20:32 af M2023

#0. Jeg indsætter et beskåret billede.

Vedhæftet fil:2084725.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. februar kl. 21:10 af M2023

#0. Et geometrisk bevis, der bygger på trekanter og enhedscirklen, er svært. Det er nemmere at bruge vektorer. Lad os sige, at følgende er givet:

1) Enhedsvektorerne: b = (cos(w),sin(w)) og c = (cos(v),sin(v)). 

2) Vinklen mellem b og c er |w-v|. Der gælder: cos(|w-v|) = b·c = cos(w)·cos(v) + sin(w)·sin(v).  

3) cos(θ) = cos(-θ) og sin(θ) = -sin(θ).

Dette giver: cos(|w-v|) = cos(w-v) = cos(w)·cos(v) + sin(w)·sin(v) ⇔ cos(w-(-v)) = cos(w)·cos(-v) + sin(w)·sin(-v) ⇔ cos(w+v) = cos(w)·cos(v) - sin(w)·sin(v)


Svar #3
06. februar kl. 21:14 af Elna2

aaah. Tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. februar kl. 18:47 af M2023

#2 Rettelse...

1) Enhedsvektorerne: b = (cos(w),sin(w)) og c = (cos(v),sin(v)). 

2) Vinklen mellem b og c er |w-v|. Der gælder: cos(|w-v|) = b·c = cos(w)·cos(v) + sin(w)·sin(v).  

3) cos(θ) = cos(-θ) og sin(θ) = -sin(-θ).

Dette giver: cos(|w-v|) = cos(w-v) = cos(w)·cos(v) + sin(w)·sin(v) ⇔ cos(w-(-v)) = cos(w)·cos(-v) + sin(w)·sin(-v) ⇔ cos(w+v) = cos(w)·cos(v) - sin(w)·sin(v)


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. februar kl. 10:57 af M2023

#2. Måske lidt mere elegant:

Lad følgende være givet:

1) Enhedsvektorerne: b = (cos(w),sin(w)) og c = (cos(v),sin(v)). 

2) cos(|w-v|) = b·c = cos(w)·cos(v) + sin(w)·sin(v) (hvor |w-v| er vinklen mellem b og c).  

3) cos(-v) = cos(v) og sin(-v) = -sin(v).

Dette giver: 

cos(|w-v|) = cos(w-v) = cos(w)·cos(v) + sin(w)·sin(v) ⇔ 

cos(w-(-v)) = cos(w)·cos(-v) + sin(w)·sin(-v) ⇔ 

cos(w+v) = cos(w)·cos(v) - sin(w)·sin(v)

.................................................................................

Lad os sige, at man yderlige skal finde den tilsvarende formel for sin(w+v). Hertil bruger man i tillæg til ovenstående:

sin(x) = cos(π/2-x) og cos(x) = sin(π/2-x), der giver:

sin(w+v) = cos(π/2-(w+v)) = cos((π/2-w)+(-v))) = cos(π/2-w)·cos(-v) - sin(π/2-w)·sin(-v) =

sin(w)·cos(v) + cos(w)·sin(v) 


Svar #6
11. februar kl. 14:20 af Elna2

Okay tak for det :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
12. februar kl. 08:03 af M2023

#6. Jeg er glad for, at du forstår det, for det gjorde jeg ikke selv, da jeg gik i gymnasiet. Det er først nu via internettet, at jeg har lært det.


Svar #8
12. februar kl. 18:37 af Elna2

Ja hvis man tegner vektorerne på en enhedscirkel så bliver den bevis du har skrevet endnu nemmere at forstå :)

Brugbart svar (0)

Svar #9
15. februar kl. 17:03 af M2023

#2. Man kan bevise det ved hjælp af geometri som vist til højre

Man starter med den røde retvinklede trekant, som har vinklen β og hypotenusen 1. Til denne lægger man den blå som har vinklen α og hypotenusen cos(β). Rundt om disse tegnes en rektangel, hvor bredden er cos(α+β) + sin(α)·sin(β) foroven og cos(α)·cos(β) forneden.

Det vil sige, at cos(α+β) + sin(α)·sin(β) = cos(α)·cos(β)  ⇔ 
cos(α+β) = cos(α)·cos(β) - sin(α)·sin(β).

Dette gælder dette kun for α+β < 90°, men det kan generaliseres til alle vinkler ved hjælp af enhedscirklen.


Skriv et svar til: trigonomiske opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.