LaTeX

Centrering?

18. november 2017 af Mathias7878

Hey SP
 

Nu har jeg hjulpet med en del matematik opgaver herinde, og jeg har også fået godt styr på, hvordan man anvender LaTeX, men jeg forstår stadigvæk ikke, hvordan man "centrerer", eller hvad man nu skal kalde det. I Word ved jeg, at man blot kan trykke på tab, og så bevæger den sig til siden med et bestemt antal pixels. Men hvordan gør man det i LaTeX?

Har vedhæftet et billede af, så I præcist kan se, hvad jeg mener.

Vedhæftet fil: centrering..PNG

Svar #1
18. november 2017 af Mathias7878

Andet eksempel:

- - -

 

 

Vedhæftet fil:Andet eksempel.PNG

Svar #2
19. november 2017 af Mathias7878

Ingen der kan hjælpe eller er der ingen, der forstår mit spørgsmål??

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. november 2017 af Soeffi

#0. I de eksempler, som du giver, er der blot brugt mellemrumstegn.


Svar #4
19. november 2017 af Mathias7878

Ja okay, så giver det bedre mening! :)
- - -

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #5
19. november 2017 af ringstedLC

Du kan få lighedstegnene "centrede" på linjerne sådan:

\begin{align*}a^2+b^2 &=c^2 \\
c &=\sqrt{a^2+b^2}
\end{align}

\begin{align*}a^2+b^2 &=c^2 \\ c &=\sqrt{a^2+b^2} \end{align}

og så rykke det hele ind med mellemrum:

                                                           \begin{align*}a^2+b^2 &=c^2 \\ c &=\sqrt{a^2+b^2} \end{align}


Svar #6
19. november 2017 af Mathias7878

Mange tak #5!!
- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. november 2017 af Therk

Mener du her på siden eller i et faktisk dokument? For matematikmiljøer som align, equation, m.fl. er per standard centrerede i sædvanlige documentclasses som fx article.

Her på siden kompileres koden af CodeCogs, som kompilerer et minimalt billede af koden (se kildekoden til billedet i #5 herunder). Den holder sig altså til en minimal mængde whitespace. Studieportalen venstrejusterer al tekst og billede, så jeg tror kun det kan gøres på hacky måder.

kildekode til

\begin{align*}a^2+b^2 &=c^2 \\ c &=\sqrt{a^2+b^2} \end{align}

https://latex.codecogs.com/gif.latex?%5Cbegin%7Balign*%7Da%5E2+b%5E2%20%26%3Dc%5E2%20%5C%5C%20c%20%26%3D%5Csqrt%7Ba%5E2+b%5E2%7D%20%5Cend%7Balign%7D

\rule{7cm}{0.4pt}

Som skrevet i #5 kan du fx i align-miljøet, her på siden, styre den horisontale placering af symboler med &-operatoren. I LaTeX kan du styre placering med samme operator i mange forskellige miljøer som split, aligned, cases, tabular og mange flere; nogle af miljøerne defineret med pakker som fx amsmath.


Skriv et svar til: Centrering?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.