Bioteknologi

Kokains funktionelle grupper

10. april kl. 10:26 af Hanna98475 - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg sidder og skriver SRP og skal fortælle hvilke funktionelle grupper der er i kokain og hvilke stofklasser de tilhører. Nu har jeg siddet med det en dags tid, og jeg kan virklig ikke SE hvilke funktionelle grupper der er, og hvor de placeret. Jeg har fundet frem til at der er :amin, ester, og jeg kan se der er en benzenring. Håber nogen kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april kl. 10:56 af Martin2Holte

To estergrupper, ansvarlige fo hydrolyse egenskaber.

Benzenring bidrager til molekylets stabilitet og reaktionsmønstre.

Tertiært amin som er en del af tropan skelettet i molekylet. Giver basiske egenskaber og interaktion med biologiske mål, såsom neurotransmitter transport

Alkohol (Hydroxylgruppe) påvirker polaritet og evnen til at danne hydrogenbindinger.

Tilsammen gør de det muligt at kokain kan krydse blood brain barrier, dvs komme ind i hjernen og påvirke hjernens funktion

Svar #2
10. april kl. 10:59 af Hanna98475

#1 To estergrupper, ansvarlige fo hydrolyse egenskaber.

Benzenring bidrager til molekylets stabilitet og reaktionsmønstre.

Tertiært amin som er en del af tropan skelettet i molekylet. Giver basiske egenskaber og interaktion med biologiske mål, såsom neurotransmitter transport

Alkohol (Hydroxylgruppe) påvirker polaritet og evnen til at danne hydrogenbindinger.

Tilsammen gør de det muligt at kokain kan krydse blood brain barrier, dvs komme ind i hjernen og påvirke hjernens funktion

Tak! men er du sikker på der er en hydroxylgruppe?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. april kl. 11:06 af Martin2Holte

..

Svar #4
10. april kl. 11:09 af Hanna98475

Nu har jeg lige vedhæftet mine hjemmelavet figur så du kan se hvorfor det undre mig du siger der er alkohol gruppe

#3 ..

Svar #5
10. april kl. 11:10 af Hanna98475

#3 ..

Her er billedet


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. april kl. 11:12 af Martin2Holte

Du må se bort fra alkohol gruppen.

Se https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Cocaine

Skriv et svar til: Kokains funktionelle grupper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.