Kemi

Ionvandring

14. april kl. 19:59 af stratofyr - Niveau: 8. klasse

Hej. Jeg har brug for at vide hvad der bærer farven i kaliumpermaganat. Er det K+ ionet eller det sammensatte ion MnO4? Og hvad er der der gør at når man sætter strøm til et stykke vådt papir med det på, at det så vandrer mod minus? Kan huske at jeg engang lavede et forsøg med det men har længe glemt detajlerne, og nu sidder jeg i skideren fordi jeg skal aflevere en opgave hvor jeg nævner dette forsøg men jeg skal forklare hvorfor og hvordan det er muligt at ionerne vandrer, og den her opgave skal afleveres I DAG. Altså før kl 23:59 14-04-24 og nu sidder jeg i nød. HJÆÆÆLP!!!


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. april kl. 20:24 af Martin2Holte

Kaliumionet (K+) er farveløst, Prøv fx at se på Kaliumklorid.

Så farven i kaliumpermanganat (KMnO4) bæres af det sammensatte ion MnO4^-, også kendt som permanganat ionet.

Når du sætter strøm til et stykke vådt papir med kaliumpermanganat på, så får du elektroforese, hvor ionerne i kaliumpermanganat vil bevæge sig i henhold til deres ladning, når der er et elektrisk felt. Her vil permanganat-ionerne (MnO4-), som er negativt ladede, bevæge sig mod anoden (den positive elektrode). Kaliumionerne (K+), som er positivt ladede, vil bevæge sig mod katoden (den negative elektrode). Så farven (båret af MnO4- ionerne) vil migrere mod den positive elektrode på det våde papir.


Svar #2
14. april kl. 20:26 af stratofyr

#1 Kaliumionet (K+) er farveløst, Prøv fx at se på Kaliumklorid.

Så farven i kaliumpermanganat (KMnO4) bæres af det sammensatte ion MnO4^-, også kendt som permanganat ionet.

Når du sætter strøm til et stykke vådt papir med kaliumpermanganat på, så får du elektroforese, hvor ionerne i kaliumpermanganat vil bevæge sig i henhold til deres ladning, når der er et elektrisk felt. Her vil permanganat-ionerne (MnO4-), som er negativt ladede, bevæge sig mod anoden (den positive elektrode). Kaliumionerne (K+), som er positivt ladede, vil bevæge sig mod katoden (den negative elektrode). Så farven (båret af MnO4- ionerne) vil migrere mod den positive elektrode på det våde papir.
 

Tusind tusind tak Martin2Holte hjælper ekstremt meget!


Skriv et svar til: Ionvandring

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.