Biologi

Case arbejde på sygeplejerske uddannelsen

22. april kl. 18:18 af Help1612 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej!

Jeg ville bare lige høre om der er nogen der kan hjælpe mig med et case spørgsmål. Jeg skal fremlægge om det lille kredsløb med fokus på dyspnø (åndenød), men kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal sige/skrive. Jeg har om en mand (patient) med problemstillingen dyspnø og prøver at finde alt hvad jeg kan om hvad der sker i det lille kredsløb når man har dyspnø. Jeg har virkelig brug for hjælp!

Tak på forhånd:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april kl. 09:16 af Martin2Holte

Det lille kredsløb bruges til at transportere blod fra hjertets højre ventrikel til lungerne via lungearterierne. Her afgives kuldioxid, og blodet mættes med ilt. Det iltrige blod returneres derefter til hjertets venstre atrium via lungevenerne.

Dyspnø kan opstå  som følge af forskellige årsager:

Øget blodvolumen i lungekredsløbet: Hjertesvigt kan føre til, at hjertet ikke effektivt kan pumpe blodet videre ud i kroppen. Dette kan resultere i en ophobning af blod i lungekredsløbet, hvilket øger trykket i lungearterierne (pulmonal hypertension).

Væskeophobning i lungerne (lungeødem): Når trykket i lungekredsløbet bliver for højt, som det kan ses ved hjertesvigt, kan væske trænge ud i lungealveolerne (lungeblærerne). Dette forringer gasudvekslingen, hvilket kan forværre følelsen af dyspnø.

Hypoxi og hyperkapni: Nedsat gasudveksling i lungerne (på grund af sygdomme som KOL, lungebetændelse, lungefibrose osv.) kan føre til, at blodet ikke mættes tilstrækkeligt med ilt (hypoxi), og kuldioxid fjernes ikke effektivt (hyperkapni). Disse ændringer i blodgasserne kan stimulere åndedrætscentret i hjernen og øge respirationsraten, hvilket yderligere bidrager til følelsen af åndenød.

Pulmonal hypertension: Forskellige lungesygdomme kan føre til pulmonal hypertension (forhøjet blodtryk i lungekredsløbet), hvilket gør det sværere for hjertets højre side at pumpe blod igennem lungerne. Dette kan også føre til forværring af hjertesvigt.


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. april kl. 12:57 af Moderatoren

#1 Hjælp lige trådstarter med en kilde.


Svar #3
23. april kl. 13:28 af Help1612

Tusind tak! :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
26. april kl. 14:10 af DrNielsen

Tilføjelser, nogen overlappende:
Kompromitteret diffusionsbarriere
(Tryk)Pneumo/hæmo/hydro thorax
Hjertesvigt som kan være grundet mange ting
Bakterielle/virale infektioner(kompromitteret diffusion
Pickwick syndrom eller andre tilstande der øger det intrathorakale tryk
Pulmonal shunting
Forskellige tilstande der piller ved Bohr/Halldane effekterne
Asbestose
Lungecancer
Perifære og centrale lungembolier
Granulomsygdom - eksempelvis sarkoidose eller tuberkulose
Interstitiel lungesygdom på baggrund af eksempelvis rheumatologisk lidelse
Medicinpåvirkning der ændrer trykforhold
Medicinbivirkninger
Og mange flere :-)
Skriv hvis du mangler hjælp.

Skriv et svar til: Case arbejde på sygeplejerske uddannelsen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.