Fysik

Fysik: Fejlkilde i forsøg om at finde varmefylde af et lod

04. maj kl. 12:02 af upontheabyss - Niveau: C-niveau

Hej allesammen

Jeg har lavet et forsøg, hvor jeg skulle finde varmefylden af et lod. Forsøget var således:
 

Det har fungeret således: Vi har varmet et lod op til 100 grader. Vi har imens haft en kop med noget vand i (temperatur 35 grader, så altså højere end stuetemperatur). Så har vi sat lodet i koppen, og målt temperaturen af vandet. Vi ser så, hvordan vandet af temperaturet stiger, indtil det ikke gøre mere (man når en 'fællestemperatur'). Vi har herefter kunne beregne varmefyldet af loddet udefra denne ligning:

-mlod*clod*Δtlod=mvand*cvand*Δtvand

clod=-(mvand*cvand*Δtvand)/mlod*Δtlod

Jeg ved der er en fejlkilde med, at når man skal putte loddet ned i koppen, så vil loddet stadig have nogle dråber varmt vand på sig. Dette vil så forøge fællestemperaturen. Og gøre at  Δtvand er for stort, og Δtlod er for lille. Men hvorfor helt præcist? 

Er der nogen der kan forklarer det, og ved hjælp af de overstående ligninger? PLS


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. maj kl. 13:50 af ringstedLC

Se hjælpen i https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2089893 og undlad at oprette nye tråde med samme spørgsmål!


Skriv et svar til: Fysik: Fejlkilde i forsøg om at finde varmefylde af et lod

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.