Samfundsfag

Notat om globalisering og konkurrenceevne.

10. maj kl. 18:29 af frustreret0elev - Niveau: A-niveau

Hej derude:) Jeg har fået et helt eksamenssæt som aflevering, hvori den sidste delopgave er et notat. Jeg har brugt meget langt tid på at søge information, men kan simpelthen ikke finde ud af det. Jeg håber der er nogen kloge hoveder derude som kan hjælpe:) opgaveformuleringen lyder således: ''Du er rådgiver for Dansk Industris administrerende direktør Lars Sandahl. Skriv et notat til Lars Sandahl, som sætter ham i stand til at formulere en strategi for, hvordan man bedst indretter den danske velfærdsstat til gavn for de danske virksomheder. Notatet skal tage udgangspunkt i bilag C2, og du skal anvende viden om globalisering og konkurrenceevne.'' 

bilag 2: Lars Sandahl: ”Det er nu, Folketinget skal vågne op. Velfærdsstaten er en brændende platform”. Politiken 6.10.2020. Uddrag.

Lars Sandahl er administrerende direktør for DI (Dansk Industri). Jeg har som administrerende direktør for DI besøgt hundredvis af virksomheder på tværs af landet. Fra nord til syd, øst til vest, lille til stor. Fra små familievirksomheder til Danmarks største aktieselskaber. Alle steder er der enighed om, at en velfungerende og stærk offentlig sektor er afgørende for, at virksomhederne kan få succes og sikre resultater. Hvad end det er pasning af deres medarbejderes børn, kvalificeret arbejdskraft til virksomhedernes produktion eller en god omsorg for vores gamle forældre. Derfor er vi alle, også erhvervslivet, forpligtigede til at sikre, at kvaliteten i velfærden er på plads. I erhvervslivet er vi klar til at tage et medansvar for at videreudvikle Danmarks velfærd. Men det kræver, at virksomhederne bydes indenfor, og at borgere - alle borgere - har mulighed for at kunne vælge både offentlige og privates tilbud til eller fra. Og det kræver, at politikerne ikke er bange for at lade borgerne få åben adgang til brugertilfredshed og kvalitet i alle tilbuddene. Ilden har heldigvis endnu ikke taget rigtig ved i platformen for den offentlige sektor og den velfærd, som danskerne dagligt nyder godt af i daginstitutioner, plejehjem og borgerens eget hjem i form af blandt andet hjemmehjælp. Men der er tegn i horisonten på, at en brændende platform på velfærdsområdet nærmer sig.

Håber der er nogen der ideer til nogle strategier, er på helt bar bund. Tak på forhånd:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj kl. 07:50 af Moderatoren

Hvad kan du ikke finde ud af? Ved du, hvad et notat er?


Svar #2
13. maj kl. 13:10 af frustreret0elev

Jo jeg ved selvfølgelig hvad et notat er, jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gribe denne an:) Kan ikke se hvilke parametre man skulle komme ind på- vi havde et meget mangelfuldt forløb i skolen. 


Skriv et svar til: Notat om globalisering og konkurrenceevne.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.