Dansk

hey! hvis I gider, så kig lige ind!

27. februar 2004 af girly (Slettet)
hej folkens jeg skal analysere og fortolke novellen Fasaner, skrevet af helle helle (sjovt navn ik`)... når men jeg ville bare høre om der er nogen ideer om hvordan man lige kommer igang med en flot analyse af en novelle (Læreren forventer noget stort:(

På forhånd tak

ps.I må gerne komme med nogen gode links om hvordan man analysere...

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. februar 2004 af Rexen (Slettet)

https://www.studieportalen.dk/opg/ungsearch.php?sog=Fasaner&kat=all

Hvis det ikke er nok så kan du jo lige sige til, så kan der jo sikkert findes noget mere på google ;-)

Svar #2
27. februar 2004 af girly (Slettet)

ja det er godt men jeg ville gerne have nogle generelle spørgsmål til en analysering og ikke bare "skrive af" you know:)
men tak alligevel for at du gad:)

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. februar 2004 af Mette-vunds (Slettet)

Tja, Helle Helles litteratur er kendetegnet ved minimalismen, som igen er kendetegnende for 90-litteratur. Tag det fra den ende, og arbejd dig op.

Svar #4
27. februar 2004 af girly (Slettet)

danke, men jeg behøver lissom en analysemodel, hvis du forstår

Brugbart svar (0)

Svar #5
27. februar 2004 af Mette-vunds (Slettet)

Tja, analysemodeller er ikke altid gode at bruge. Men hvis du venter lidt, kan jeg finde en.

Svar #6
27. februar 2004 af girly (Slettet)

tak!

Brugbart svar (0)

Svar #7
27. februar 2004 af Mette-vunds (Slettet)

Hej, ingen general analysemodel, men den beskriver meget godt hvad en analyse skal omhandle:

Grunden til at man skal lære tekstanalyse og - fortolkning, er at man skal kunne bevæge sig fra det private til det fælles. Vores fortolkningsevner kan kvalificeres ved at vi sætter begreber på dem og forsøger at blive bevidste om hvilke evner vi bruger hvornår.

Analyse er ordnede iagttagelser, mens fortolkning er en overvejelse over tekstens samlede betydning eller budskab. Men i mange tilfælde kan det være svært at afgøre om det man siger om en tekst, er analyse, fortolkning eller begge dele. Ideelt set kan man begynde med at læse teksten grundigt, notere sine iagttagelser og ordne dem i nogle tekstanalytiske kategorier * - og først bagefter fortolke dem. Men i praksis er det umuligt at skelne helt præcist mellem disse to aktiviteter, og man er i det analytiske arbejde reelt allerede i gang med at fortolke.

Hvis man finder og analyserer symbolerne i et digt, er det umuligt ikke også samtidig at overveje hvad de betyder, hvilke tilsvarende symboler man kender fra andre tekster, andre genrer eller fra sit eget liv. Derfor kan man I praksis ikke adskille analyse og fortolkning, reelt indgår analyse og fortolkning i en vekselvirkning med hinanden.

Præcis hvornår en fortolkning af en tekst bliver til, er det umuligt at svare på. Den bliver formentlig til samtidig med at vi læser og analyserer, og nogle gange er den måske allerede ved at blive til før vi læser teksten - fordi vi har en stærk forventning om at en forfatter skriver på en bestemt måde, at tekster fra en bestemt periode handler om noget bestemt osv. Fortolkningsarbejdet handler imidlertid om at man lader sine forventninger komme an på en prøve, og det er en prøve som analysen med dokumentation i teksten skal udføre.

Fortolkning er en dobbelt aktivitet: På den ene side skal man forstå noget uden for sig selv - nemlig en tekst. På den anden side skal man forstå noget i sig selv, nemlig de evner og erfaringer man bruger til at fortolke med. At fortolke tekster er en blanding af at man lader tankerne få frit løb, og at man stopper op for at overveje hvordan man er nået hen hvor man er. Når man standser sine tanker og indfald, træder man et skridt tilbage og betragter sine egne iagttagelser for at sætte generelle begreber på dem. At fortolke er i høj grad at formulere.

Skriv et svar til: hey! hvis I gider, så kig lige ind!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.