Religion

Kristendoms eksamen

16. april kl. 13:58 af Helena55 - Niveau: 9. klasse
Hej venner jeg er lidt i tivivl ift. det emne jeg har trukket i kristendom mit Overemne er "Bibelhistorier og Lignelser" så har jeg valgt mit Underemne som "Syndefaldsmyten"

Og her er min problemstilling men jeg ved ikke hvis den er god nok og hvordan jeg skal gribe opgaven anket synes at Bibelhistorier og Lignelser er to helt forskellige ting

Problemstilling:
Hvordan påvirker syndefaldsmyten vores forståelse af godt og ondt samt vores forhold til Gud og menneskeheden?

Er på gensyn:)

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. april kl. 14:40 af MentorMath

Ordet lignelse er i Den Store Danske defineret på følgende måde: 'En fortælling, der illustrerer et moralsk forhold gennem et analogt billede fra dagliglivet.' 

For at gøre det mindre abstrakt, kan man betragte lignelser som skildringer, ud fra billedlige eksempler, af det, der i Guds øjne er moralsk rigtigt og forkert.

Der er masser af lignelser i både det gamle- og nye testamente og i høj grad brugt billedsprog (metaforer, besjælinger og sammenligninger).

Jeg synes at 'syndefaldsmyten' er et godt forslag og det virker også til, at du har gjort dig gode overvejelser i problemformuleringen. 

Du kan enventuelt tage udgangspunkt i det, at vi (mennesket), ifølge Bibelen, er skabt i Guds afbillede (skabt til at ligne Gud/være ét med Gud), 1. mosebog kap. 1.

Fra begyndelsen var mennesket altså skabt helligt og med en åbenbarelse om rigtigt og forkert. Gud havde givet Adam og Eva det éne bud (regel), at de ikke måtte spise af kundskabens træ.

Ved ikke at holde buddet, kom mennesket under en forbandelse og blev, set i bibelsk kontekst, adskildt fra Gud. Med andre ord, fordømte Gud det, han oprindeligt havde skabt til at være helligt. Dette er et hovedparadoks. Nemlig paradokset, at mennesket er skabt til at vide/have kundskab om hvad der er rigtigt og forkert, men samtidtigt skabt med en fri vilje. 

Husk også at have med, at mennesket, igennem troen alene, igen er forenet med Gud gennem Kristus, da han døde og opstod. Vi kan læse i Bibelen, at konsekvenserne ved synd er død. På korset overvandt Jesus den død, som mennesket ellers skulle betale for synden og tog dermed også den forbandelse mennesket kom under ved syndefaldet (mennekset har igen evigt liv og er forenet med Gud).

Sidst spørger du om, hvorvidt lignelser og bibelhistorier er to forskellige ting. Alle lignelser i Bibelen er også Bibelhistorier, men alle Bibelhistorier er ikke nødvendigvis lignelser.

Er det nogenlunde parallelt med dit spørgsmål, eller har jeg misforstået dit spørgsmål fuldstændigt? :))


Skriv et svar til: Kristendoms eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.