Historie

HASTER FREMSTILLING

06. november 2007 af HendeDenLange (Slettet)
hej. jeg er igang med min 2. års opgave i his. om vores koloni i Trankebar. Jeg har fået en fin opgave formulering af min lærer, men jeg forstår den simpelthen ikke. Jeg håber virkelig på hjælp :)

Fremstillingen:

Der arbejdes normalt med forskellige skriveniveauer i fremstillingen.

Redegørelsesniveau:
vil næsten altid ligge i starten af fremstillingsdelen. Man skal lægge noget stof frem, som man har bearbejdet selvstændigt. Et referat af en enkelt eller to bøger er altså ikke en redegørelse! Husk at bruge dit eget sprog!

Påvisningsniveau:
her kan man f.eks. sammenligne udviklingen i to lande, to historiske personers opfattelser, forskellige ideologier, forskellige historikeres synspunkter osv.
og/eller man kan forklare, dvs. pege på nogle sammenhænge, der sandsyn- liggør, at der er tale om et årsag-virkningsforhold. Det vil i de fleste tilfælde betyde, at du skal komme med flerfaktorforklaringer. Det kan tit være en fordel at skelne mellem umiddelbart udløsende faktorer og bagvedliggende årsager.

Diskussionsniveau:
her argumenterer man for og imod et synspunkt. Det er oplagt at føre en diskussion, når man konstaterer, at ens kilder er uenige. Man kan også prøve at identificere den betragtningsmåde, som de enkelte historikere er optaget af og derefter argumentere for og imod og måske tilslutte sig en af disse syns- vinkler. Endelig kan man i en diskussion selv rejse spørgsmål, som man synes er væsentlige.
Diskussionen skal altid afsluttes med en konklusion, hvor man selv formulerer et synspunkt (= en vurdering) eller hvor man antyder nogle svar, men afstår fra selv at tage stilling (= en sammenfatning).

Det kan være en god ide at lave delkonklusioner i fremstillingen.


Jeg er mest i tvivl om redegørelse og diskussion..

I påvisning kunne jeg vel ta hvilken som helst land og sammenligne deres kolonisering med vores?

Håber inderligt på hjælp!

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. november 2007 af Epimetheus (Slettet)

Jeg synes det er en lidt tam def af redegørelse din lærer har givet dig, men som jeg forstår det skal du læse noget som du redegør for. Dvs. du omformulerer, forkorter, sammenskriver osv. flere tekster.
I det som der kaldes påvisning skal du foretage en analyse. Det kan som du selv skriver være en sammenligning med et andet lands kolonisering (vælg et af de store lande) - prøv at finde forskelle og ligheder. Kig på hvilke motiver der ligger bag
I diskussionsdelen synes jeg det ville være oplagt at diskutere forskellige opfattelser af koloniseringen - der kan du forholde dig til de forskellige synspunkter og argumentere for og imod

Håber det hjalp


Skriv et svar til: HASTER FREMSTILLING

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.