Matematik

Matematik skriftlig karakter - årsprøve/ måske eksamen - undren over krav til karakter

29. juni kl. 01:50 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau
Hej
Jeg er virkelig ved at nå en hrænse, hvor jeg ikke forstår hvorfor jeg får så lave karakter i matemarik når jeg beregner og kommer fremt il de korrekte svar i næsten alle opgaver. Kan det virkelig passe, at en lærer kan hive en ned i karakter når der er tale om en skriftlig eksamen/årsprøve/ og afleveringer, hvor “fejlen” er at vi glemmer at skrive “Jeg laver et residualplot”, “Jeg gør brug af linreg” osv” før hver eneste besvarelse?

Føler, at det altid er det hun/han peger på når jeg kigger afleveringer og prøver igennem, men kan det virkelig passe, at man kan blive hevet så meget ned pga. så en lille fejl? (Jeg skriver ofte disse sætninger, hvor det er forskellige funnyioner osv, men han/hun vil ofte have, at hver eneste opgave består af noget lignende af det jeg nævnte i forrige afsnit?

Er der også nogle, der kan forklare mig, hvordan og hvad jeg kan gøre for at få et højere karakter i mundtlig mat a? Min karakter har i starten været 7, hvor den efter bare har været 4, selvom jeg føler, at jeg gør den samme indsats og følger nogenlunde med i samme grad som før?

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. juni kl. 02:49 af Anders521

#0

Jeg er virkelig ved at nå en hrænse, hvor jeg ikke forstår hvorfor jeg får så lave karakter i matemarik når jeg beregner og kommer fremt il de korrekte svar i næsten alle opgaver. 

Det virker som om din lærer efterspørger mere end blot beregninger og korrekte svar. Måske efterspørger vedkommende en korrekt besvarelse.

 Føler, at det altid er det hun/han peger på når jeg kigger afleveringer og prøver igennem, men kan det virkelig passe, at man kan blive hevet så meget ned pga. så en lille fejl? 

Tilsyneladende er det ikke en lille fejl, hvis fejlen har været afgørende til din karakter. Måske er det ikke tilfældet, men hvis fejlen gentager sig, er den en faktor der kan spille ind i karaktergivningen.  

Er der også nogle, der kan forklare mig, hvordan og hvad jeg kan gøre for at få et højere karakter i mundtlig mat a? 

Spørg din lærer. Vedkommende kender dig og ved hvad der skal til for at hive dig op ad karakterskalaen.


Svar #2
29. juni kl. 09:39 af SkolleNørd

#1
#0


Jeg er virkelig ved at nå en hrænse, hvor jeg ikke forstår hvorfor jeg får så lave karakter i matemarik når jeg beregner og kommer fremt il de korrekte svar i næsten alle opgaver. 


Det virker som om din lærer efterspørger mere end blot beregninger og korrekte svar. Måske efterspørger vedkommende en korrekt besvarelse.


 Føler, at det altid er det hun/han peger på når jeg kigger afleveringer og prøver igennem, men kan det virkelig passe, at man kan blive hevet så meget ned pga. så en lille fejl? 


Tilsyneladende er det ikke en lille fejl, hvis fejlen har været afgørende til din karakter. Måske er det ikke tilfældet, men hvis fejlen gentager sig, er den en faktor der kan spille ind i karaktergivningen.  


Er der også nogle, der kan forklare mig, hvordan og hvad jeg kan gøre for at få et højere karakter i mundtlig mat a? 


Spørg din lærer. Vedkommende kender dig og ved hvad der skal til for at hive dig op ad karakterskalaen.


Det er ikke selve besvarelsen som i konklusionenen der er problem med. Hun/han påpeger bare at jeg skal skrive bl. Det der er nævnt som fx. “jeg laver lineær regression” før jeg jeg gør det, ved at bruge den kommando, det hedder “LinReg” i Maple.
Det er sætninger der kobles til kommandoerne, da mine konklusioner ifte ikke bliver markeret med rødt.




Brugbart svar (0)

Svar #3
29. juni kl. 13:05 af Anders521

#2

Det er ikke selve besvarelsen som i konklusionenen der er problem med.

Det var ikke konklusion, men dit skriftligt produkt som helhed der nok var problemet.

Hun/han påpeger bare at jeg skal skrive bl. Det der er nævnt som fx. “jeg laver lineær regression” før jeg jeg gør det, ved at bruge den kommando, det hedder “LinReg” i Maple.

Godt, så fremover skriver du (i ord) hvad du gør, og ikke bare at gøre det. Mon ikke det er er skridt i den rigtige retning.


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. juni kl. 15:43 af peter lind

Jeg har set adskillige af de spørgsmål du har sent herind. Ud fra det bedømmer jeg at din viden om matematik er meget ringe.  Du spørger om helt elemtær matematik. Således har du en gang spurgt om nulreglen( hvis du har glemt den siger den at produktet af  to tal er 0 er mindst et af tallene 0). Det burde du vide allerede inden du startede på HHX uddanelsen.

At du konsekvent for rigtige afleveringer tæller ikke rigtig noget. Dem har du jo fået regnet her på portalen


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. juni kl. 16:52 af MentorMath

#0

Jeg er helt enig med de andre.

Dette skal ikke misforstås eller forstås negativt, men at blive god i et fag, kræver et minimum af vilje til at ville lære det - og er i mine øjne en forudsætning for at kunne blive god i faget.

Det er en fuldstændig ærlig sag, ikke at forstå en opgave eller et begreb og dertil spørge om hjælp. Det kræver dog hårdt arbjede, selv at prøve på at forstå det, udfra den hjælp der er givet. Der er som sagt ingen som kan lære nogen noget, hvis viljen til selv at ville lære det, ikke er der - af hvilken årsag jeg desuden ser betegnelsen 'underviser' mere korrekt end betegnelsen 'lærer'.

Som allerede nævnt, skal dette ikke forstås som negativ kritik mod dig, men i stedet, som ment i bedste henseende, til hvor du bør lægge dit fokus, hvis du ønsker at forøge dit niveau i faget og dermed også din karakter.

Jeg kan ikke prale af, selv altid at have været den mest ihærdige - med det sagt, må man dog også forvente at karakteren afspejles heraf. Her taler jeg ikke om, at man virkelig forsøger at gøre en indsats, gør sig umage og på trods af dette, stadig ikke er med i faget.

Af hvad jeg har set, har du alle muligheder for at blive god. 

Det kræver dog, at du gør en indsats for at prøve på at forstå den hjælp du får. Dette set i forhold til, at du gentagende gange stiller præcis samme spørgsmål, uden videre overvejelser. 

Igen, skal dette ikke forstås som en moralprædiken - og jeg skal være den sidste til at spille hellig.

- God lørdag!


Skriv et svar til: Matematik skriftlig karakter - årsprøve/ måske eksamen - undren over krav til karakter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.