Matematik

Skriftlig Eksamen - hvordan får man 12?

24. juni kl. 15:11 af DiamondII - Niveau: A-niveau
Hej,

Jeg skal til reeksamen i matematik til august på grund af problemer med Word, og der er en del andre, som også skal.

Mit spørgsmål er, hvor svært det er at få 12 til eksamen? Ville det være muligt, hvis man øver sig over sommeren?

Jeg skal helst have 12 for at kunne komme ind på en bestemt uddannelse i København (ellers kan jeg tage Aalborg eller Århus).
Har I nogle tips? Jeg får normalt 7 i sådan nogle prøver.

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juni kl. 16:08 af SuneChr

SP 240620241608.PNG.

Vedhæftet fil:SP 240620241608.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #2
24. juni kl. 16:57 af MentorMath

#0

En lille tilføjelse, vedrørende hvordan man kan øve sig i praksis.

Først og fremmest

"Mit spørgsmål er, hvor svært det er at få 12 til eksamen? Ville det være muligt, hvis man øver sig over sommeren?"

Da jeg afsluttede gymnasiet (for to år siden), var kravet til at få karakteren 12 i skriftlig matematik, ikke at man skulle have alle 100% rigtige, svarende til det maksimale samlede antal point. Så vidt jeg husker, kunne man have en hel del fejl og stadigvæk få karakteren 12 - modsat på f.eks et adgangskursus, hvor karakteren 12, kun gives, når en besvaret eksamensopgave indeholder meget få fejl/mindre fejl.

Samtidigt er (var) kravet til blot at bestå skriftlig matematik i gymnasiet (tilbage i 2022), igen såfremt at jeg husker rigtigt, at man blot skulle have 23% rigtige.

________________________________________

Det er hårdt arbejde, som #1 skriver, men det er også for mig at se - taget i betragtning, at du ligger på 7 - absolut muligt.

"Har I nogle tips? Jeg får normalt 7 i sådan nogle prøver."

Det er altid forskelligt fra person til person, hvad der fungerer bedst for én.

Med det sagt, er det tip, jeg har hørt allerflest gange fra mine undervisere, både på adgangskursus og senere på universitetet, når det kommer til skriftlige eksamener, at øve sig på tidligere eksamenssæt. 

Det virker måske som om, at det umiddelbart ikke giver så meget, men typen af opgaver, som du vil møde i et eksamenssæt, vil ofte være af samme type som de tidligere eksamenssæt - samme med opgavernes formuleringer.

På denne måde, får du altså øvet typen af opgaver, samtidig med at opgaveformuleringerne ikke er uvante, når du sidder til eksamenen.

Ved at øve tidligere eksamenssæt, kan du fokusere på den type af opgaver, hvori du støder på problemer - og derved repetere den- eller de opgavetyper - her kan du med fordel udnytte, at vi har mere information og viden til rådighed, end nogensinde før. Du er i den forbindelse også mere end velkommen til at stille et spørgsmål her på Studieportalen, hvis en specifik opgavetype volder problemer - så vil vi meget gerne forsøge at hjælpe med det.

Slutteligt vil jeg anbefale at øve sættene uden brug af andre hjælpemidler, end de hjælpemidler du har til rådighed, til eksamenen. Hvis der, når du øver, er opgaver, som du ikke kan finde ud af, ville jeg springe dem over i første omgang.

Herefter ville jeg fokusere på hver af de opgavetyper, du har problemer med, hver for sig, indtil de "sidder fast".

Sidst men ikke mindst, vil jeg råde dig til at "kopiere" din lærers notation.

Matematik bør formuleres præcist, så det giver ingen ekstra point, at forsøge at skabe sin egen notation, eller bruge fine ord, vis kontekst måske er forkert - derimod vil det ofte blot gøre opgaven mere forvirrende, eller ligefrem trække ned, hvis brugen af symboler eller ord er brugt i en forkert sammenhæng.  

Held og lykke med eksamenen :))


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. juni kl. 23:20 af SuneChr

.SP 240620242318.PNG

Vedhæftet fil:SP 240620242318.PNG

Skriv et svar til: Skriftlig Eksamen - hvordan får man 12?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.