Psykologi

Eksamen: Hukommelse

12. juni 2008 af niels66 (Slettet)

Hej :)

Jeg har virkelig brug for hjælp. Jeg sidder og er i gang med at skrive min synopsis (psykologi eksamen på B-niveau - 24 timers), men jeg er gået helt i stå!

Mit overemne er: hukommelse
Og bilagmaterialets i form af en case og artikler handler om falske erindringer.

Er der nogle, der kan hjælpe mig med, hvilke teorier samt andet "guf" jeg kan skrive om her?

Brugbart svar (4)

Svar #1
12. juni 2008 af SørenChr (Slettet)

Hukommelse er aktivitet i hjernen, der gør os i stand til at lagre viden, færdigheder og oplevelser til senere brug. Hukommelse bliver i moderne psykologi beskrevet som informationsbehandling i computerverdenen. Der anvendes udtryk som lagre, kode, hente, gemme. Vi skal dog ikke glemme, at hukommelse også har med følelser, medmennesker og kultur at gøre.
Man kan skelne mellem forskellige typer hukommelse – først og fremmest mellem korttidshukommelse og langtidshukommelse.
Amnesi vil sige delvist eller totalt tab af hukommelse



? Sansehukommelse: De brøkdele af et sekund, der følger efter at sanserne har modtaget et signal
? Korttidshukommelse: Betegner den lille del af sansehukommelsen, der ikke sorteres fra. Få minutter
? Langtidshukommelse: Ved ivrig gentagelse og repetition vil nogle af korttidshukommelsens informationer blive overført til dette lager.

? Procedurehukommelse: Er en del af langtidshukommelsen. Rummer det, som vi kan, f.eks. køre på cykel. Glemmes meget sjældent.
? Deklarativ hukommelse: Det er ting vi ved. Kan opdeles i semantisk (facts og begreber) samt episodisk (det vi kan huske)
? Læring: En relativ varig ændring af adfærd eller mulig adfærd som følge af erfaring. Læring hænger som sagt sammen med hukommelse.
? Læring kan ske ved ændringer eller f.eks. som følge af erfaring.
? Eksplicit læring: Aktiv indsats
? Implicit læring: Ubevidst
Eksempel med abe. Psykologen Köhler fik en abe til at sammensætte bambuspinde til en lang pind, så aben kunne få fat på maden. Det er eksplicitlæring, fordi aben selv gør en indsats for at lære noget.

Hvorfor glemmer vi?
Fysisk årsag: Skade på hjernen via Sygdom eller ulykke
Mangel på cues: Man har ingen ledetråde, der kan friske erindringen frem.
Psykisk årsag: Freuds forsvarsmekanisme fortrængning. Man gemmer noget i det ubevidste.
Forstyrrelse: Det klare sammenhængende billede af din otte års fødselsdag, som du troede, at du aldrig skulle glemme, er blevet forstyrret af din 9 års fødselsdag, der minder alt for meget om de andre fødselsdage.
Sammenhængen – Konteksten: Den sammenhæng, hvorfra erindringen stammer, er vigtig for, hvor længe man husker. Folk kan ofte ikke huske meget deres skoletid, men hvis man samler klassen, selv mange år efter, og mødes i det gamle lokale med de gamle lærere, tavlen og bøgerne, så viser det sig, at masser af hukommelse springer frem igen. Glemsel kan altså skyldes, at hele sammenhængen er langt væk. Man kan sige, at konteksten er en ledetråd.

Skriv et svar til: Eksamen: Hukommelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.