Almen studieforberedelse (AT)

AT-eksamen om radioaktivitet

03. juni 2010 af krummelumme (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal op i morgen klokken 12 og jeg er lidt lost i, hvad jeg skal gøre.

Jeg har om radioaktivitet i fysik/historie og har fundet ud af noget med, hvordan radioaktiviteten blev opdaget via en præsentationstale fra Nobelpris ceremonien i 1903, hvor Becquerel og ægteparret Curie modtog den. 

Men jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal sammensætte min eksamen, så den kvalificerer sig til at være en god AT-eksamen. Nogle idéer?


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2010 af Bankier (Slettet)

En AT- eksamen skal undersøtte, uddybe ( uden at blive kedelig) og være relevent i forhold til din synopsis. 

Find evt. flere ting som understøtter din konklusion, udvid diskussionen ( stil spørgsmål til censor og lærer og besvar dem selv). 

Du skal ikke læse noget som helst op fra din synopsis, kun referere i korte vendinger. 

Har du flere spørgsmål eller der dette fyldestgørende?    


Svar #2
03. juni 2010 af krummelumme (Slettet)

 Men skal jeg bruge tid på at forklare historien bag opdagelsen, teorien eller forudsætningerne?

I historie bruger jeg ophavsanalyse af min kilde, men skal jeg sige resultatet af denne bare eller forklare, hvad en ophavsanalyser er?

Skal jeg tage metode-delen i et afsnit for sig selv eller løbende undervejs?


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2010 af Bankier (Slettet)

Du skal kun sige det væsentlige og det som ikke er beskrevet i synopsen. Historie oplæsning er per definition ikke interessant. Tag en hurtig opsamling på det du ikke fik sagt i synopsen, men det skal være relevant.

Du skal tænke som i et teaterstykke. Du skal bygge en spænding op for et publikum ( lærer  og censor), som godt kender til teaterstykket, men har ikke set det live. 

begynd med: 

- kort og "lækker" indledning - kan stilles åbne spørgsmål

- din hypotese

- problemformulering meget kort

selve opgaven

-  det redegørende niveau er ikke interessant i fremlæggelsen, hvis du har haft det med i synopsen  

-  fokuser på analyse og diskussion

Du skal tage metoden i et afsnit for sig lige inden du af slutter med konklusion. 

det trækker  gevaldigt op, hvis du har et par diskussions spørgsmål mellem dig censor og lærer tilsidst. 


Skriv et svar til: AT-eksamen om radioaktivitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.