Samfundsfag

identitetsdannelse i det senmoderne samfund HJÆLP!

16. juni 2010 af helene_01 (Slettet)

Hey guys jeg har lige trukket mit spørgsmål til eksamen. det hedder identitetsdannnelse i det senmoderne samfund, er der nogle der kan hjælpe med en go problemformulering for jeg er lidt meget lost!!!

det materiale vi har fået udleveret er :

børn får hvad de peger på

de tavse vidner

umage. fattigdom kommer ikke af fremgang

lykke som politisk pejlemærke

totilær selvfedme

samfundet er en nødvendig fiktion

Er vi på vej mod et singlesamfund?

Samfundsstatistik 2009 s. 29 figur 4.2 og tabel 4.4

Akademikere lever længere


Brugbart svar (3)

Svar #1
16. juni 2010 af christian1 (Slettet)

Du skal jo formentlig udforme din problemformulering på baggrund af udleverede bilagsmateriale, så derfor er det lidt vanskeligt at udforme en problemformulering for os som ikke er i besiddelse af disse bilag ;)

Men når emnet er det senmoderne samfund, så ha' Giddens, Beck, og Thomas Ziehe i tankerne. Jeg var selv op i emnet "familien under forandring" hvor jeg også fokuserede på det senmoderne samfund, og dets udfordringer.

Det er måske oplagt at opstille sin problemformulering på baggrund af noget omkring den samfundsmæssige- og kulturelle udvikling i forhold til dannelse af identitet i det senmoderne samfund ;) Læs bilagsmaterialet og lav en dækkende problemformulering .


Brugbart svar (1)

Svar #2
16. juni 2010 af Wilma17 (Slettet)

Kender ikke til artiklerne, men når du skriver identitetsdannelse tænker jeg om du mon ikke kan bruge Giddens teorier om identitetsdannelse til noget af det?

Ellers måske noget med socialisation?

Primær socialisation: normer + adfærdsmønstre fra familie der påvirker individ</o:p>

<span style="font-size:12.0pt;font-family:Calibri;mso-ansi-language:DA; mso-fareast-language:EN-US">Sekundær socialisation: påvirkning fra udd.sted, arbejdsplads og massemedier


Brugbart svar (1)

Svar #3
16. juni 2010 af christian1 (Slettet)

Det vil da være oplagt at inddrage Giddens i forbindelse med hans tanker omkring det senmoderne samfund.

- Adskillelse af tid og rum: Globaliseringen har skabt usete muligheder for det enkelte individ i nutidig sammenhæng. 

- Udlejring af sociale relationer: Moderniseringsprocesser har gradvist opløst den traditionelle verden f.eks. dobbeltsocialiseringen

- øget refleksivitet: De traditionelle normer afløses af viden/rationalitet. Individet handler i højere grad rationelt, for at tilgodese hans/hendes behov --> selvrealisering. 

Ulrik Beck, som også fremhæver, at vi lever i et risikosamfund er også fin at inddrage ;) Du vil nok kunne se nogle tendenser i dine bilag, som kan understøtte Giddens, Beck etc.


Brugbart svar (12)

Svar #4
16. juni 2010 af katti20 (Slettet)

jeg har skrevet en synopsis i noget der minder meget om dette. Den handler om opdragelse og identitet gennem tiderne. Jeg kan sende den til dig hvis det er


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. juni 2013 af Helleflyv (Slettet)

katti20 - skal op imorgen og har også emnet opdragelse og identitet. Hvis du vil må du gerne sende din synopse til mig?
[email protected]


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. juni 2014 af juliemaud (Slettet)

Katti20 - jeg har også trukket det samme emne. Hvis du vil må du meget gerne sende din synopse til mig? Det vil være en stor hjælp!

[email protected]


Skriv et svar til: identitetsdannelse i det senmoderne samfund HJÆLP!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.