Dansk

10 klasse mundtlig prøve. Romantikken Det hirsprungske familliebillede

18. maj 2014 af Sellen547 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej jeg har trukket romantikken og har derefter valgt, at arbejde med Det Hirsprungske Familiebillede. Har i nogle gode råd til, hvad jeg skal komme ind under og i hvilken rækkefølge jeg skal skrive det ind i min synopsis?  Hvis i derudover har nogle gode råd til hvad jeg skal sige til de forskellige emner og hvad der ville være godt, at kunne til den mundtlige prøve, så har i reddet mit liv! 

På forhånd tak

Vedhæftet fil: Krøyer_hirschsprung.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2014 af Mistique (Slettet)

Jeg synes det vil være godt at kommentere på hvordan mændene læser avis, og kvinden og pigen sidder med deres sytøj. Der er en skarp opdeling af mænd og kvinder.


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. maj 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Hej

Kommentér desuden på motivets opbygning (centralkomposition, forgrund og baggrund). Reflektér også over anvendelsen af lyset i maleriet (som falder ind fra oven), og foraen (planter, træer) som ikke bare befinder sig i baggrunden, men ligeså meget indtager en vigtig plads på familiens balkon (hvad kan det mon betyde?) 

Refleksionsspørgsmål

- Hvorfor står balkondøren åben?

- Hvorfor er de to drenges ansigter vendt væk fra familien og ud mod verden?

Fordi  de er i en overgangsfase i deres liv hvor de har en længsel mod det romantiske i naturen, og endnu ikke (som de større drenge og faderen) er vendt mod familiens foretagende/forretninger/politik.

Hilsen Viktor


Svar #3
18. maj 2014 af Sellen547 (Slettet)

Hvis du skulle lave en synopsis, hvilken rækkefølge ville du så vælge? Og hvad ville du skrive som underemne til de forskellige emner?

På forhånd tak igen!


Svar #4
19. maj 2014 af Sellen547 (Slettet)

Så hvis der er en venlig sjæl der gerne vil skrive der ting ned i punktform, så jeg ved hvad jeg skal skrive i min synopsis, så ville jeg være meget taknemmelig! 


Skriv et svar til: 10 klasse mundtlig prøve. Romantikken Det hirsprungske familliebillede

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.