Kemi

Kemi-opgaver redoxreaktion

09. november 2014 af Peter19952 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har fået nogle kemi-opgaver for, og jeg kan ikke finde ud af denne her:

Opgaven er vedhæftet. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. november 2014 af Heptan

Carbon bliver hhv. oxideret og reduceret


Svar #2
09. november 2014 af Peter19952 (Slettet)

Okay, så oxidationstallet falder med 1 for carbon-atomet? Og hvor er oxidationstallet steget (med hvor meget)?

Forresten, så kan jeg se, at du har svaret på mange kemi-spørgsmål herinde, så jeg ville spørge om, du kender en side, hvor man kan ''tegne/lave'' forskellige molekyler(illustrationer), til f. eks. opgaver og lignende?


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. november 2014 af Heptan

Der er to molekyler,

i det ene stiger OT med 1, i det andet falder det med 1.

Jeg vil anbefale at downloade chemsketch, som også kan bruges offline (fx til eksamen)

http://www.acdlabs.com/download/


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. november 2014 af mathon

                                    R\overset{{\color{Red} \mathbf {+1}}}{C}HO\; \; \rightarrow \; \; R\overset{{\color{Red} \mathbf {+3}}}{C}OO^-

                                    R\overset{{\color{Red} \mathbf {+1}}}{C}HO\; \; \rightarrow \; \; R\overset{{\color{Red} \mathbf {-1}}}{C}H_2OH


Svar #5
09. november 2014 af Peter19952 (Slettet)

Mange tak for hjælpen! Nu til et lidt dumt spørgsmål: i #4 er det så oxidationstal, der også er tale om i den øverste( altså, der hvor der står +1 og +3). For hvad er svaret så? At oxidationstallet stiger og falder to ''steder''?


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. november 2014 af Heptan

Ja, min fejl,

OT stiger med 2 i den første, og falder med 2 i den anden


Skriv et svar til: Kemi-opgaver redoxreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.