Studievalg og videregående studie

Medicin (HF-studerende)

19. juni 2023 af hfstudentt

Hejsa :-) 

Jeg har et spørgsmål ift. studievalg. 

Hvordan er det lige det fungerer ift. studie på universitet, hvis man kommer fra en HF-udd. Jeg ved godt, at man ikke direkte kommer ind, men, at man først skal have nogle fag som suplering - men kan man så godt komme ind, hvis man udfylder adgangskravene for uddannelsen. 

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at læse medicin - mit snit er indtilvidere på 11,8. 

Jeg får selvføglig taget de fag der hører til en HF - og har fået af vide, at man på mit gym, godt kan få nogle fag på højere niveau - fx har jeg haft bio, kemi og geo på c-niveau, men jeg kan godt tage biologi og kemi på B-niveau, og dette er b.la. noget man skal have for at læse medicin, men dog skal man også have fysik på C og matematik på A, hvilket jeg dsv. ikke kan få, der hvor jeg går. Hvad gør jeg?

Undskyld meget den lange besked. Rigtig god aften. Vh. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2023 af MentorMath

Hej:))

Det har ikke betydning, hvorvidt du tager fagene gennem din HF eller supplerer fagene du mangler efterfølgende. Dog er der(så vidt jeg har hørt) sket nogle ændringer på området ift. suppleringsfag, der betyder, at den karakter du opnår i supleringsfagene godt kan have en negativ indflydelse på dit karaktersnit. Da du har et snit på 11,8 fra din HF, må det(såfremt jeg har ret i, at det har en negativ påvirkning på ens snit fra gymnasiet/HF) betyde, at du skal få 12 i karakter på dine supplerende fag for at beholde karaktersnittet fra din HF.

Personligt synes jeg, at det er helt vanvittigt, at supplerende fag spiller ind på ens karaktersnit fra gymnasiet/HF - og som på den måde kan tage det snit man allerede har formået at opnå "fra en".

Her er det også vigtigt at være opmærksom på, at kravene for at få en høj karakter ofte er højere på et supplerende kursus, end det er på et gymnasie/HF.

Hvis du fx. supplerer matematik eller fysik gennem DTU-ADK er kravet for blot at bestå den skriftlige prøve på b-niveau, at du skal have 46% rigtige, mens du for at bestå matematik eller fysik på b-niveau fra gynasiet blot behøver at få 32% rigtige. Når det så er sagt, har jeg selv taget flere suppelringsfag gennem DTU-ADK, hvilket jeg har været glad for. Deres undervisere(naturligvis dem jeg har haft og mødt) er utroligt passionerede, samtidig med at undevisningen efter min mening også er af meget høj kvalitet.

I forhold til, at snittet kan blive "nedjusteret" som de kalder det, kan du eventuelt prøve at læse fra linket: https://www.ug.dk/6til10klasse/gymnasiale-uddannelserungdomsuddannelse/nyereglerfra2019/nedjustering-af-karaktergennemsnit.

Håber det giver lidt mere mening det hele? :)


Svar #2
20. juni 2023 af hfstudentt

Ja, okey, det giver nu mere mening. Mange tak for svar.
Men tror du, at de måske “hellere” vil have en fra STX, HTX fremfor en med en HF selvom man har fagene der skal til?


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. juni 2023 af DrNielsen

Hvis man har de rette fag - og det påkrævede snit - kommer man ind. Det er fuldstændig ligemeget om det er STX, HTX eller HF. Det kigger man slet ikke på. Det er kun fagkombination og karaktergennemsnit der er vigtig for kvote 1.

I øvrigt er det da ganske velkomment hvis suppleringsfag kan ændre endelig karakter. Jeg har aldrig forstået hvorden et 12-tal i mat C vil forblive et 12-tal selvom faget læses op på A-niveau. Det giver ingen mening at karakteren er stationær hvis man i sine supplerende kurser ligger med en hvis legemsdel i vandskorpen.


Skriv et svar til: Medicin (HF-studerende)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.