Studievalg og videregående studie

Folkeskolelærer eller gymnasielærer?

02. januar kl. 03:40 af demicu

Hej,

jeg er blevet student for et halvt år siden, har derefter valgt at tage et sabbatår og er nu begyndt, at tænke rigtig meget på hvilken uddannelse / hvilket studie jeg skal vælge.

At jeg gerne vil være lærer en dag, har jeg egentlig altid vidst. Spørgsmålet er, om det er "klogere" at vælge læreruddannelsen (folkeskole) på UC Syd eller at tage på Århus Universitet og tage bachelor og efterfølgende kandidat i to fag, som er del af gymnasiets fagrække.

Jeg vil helt klart hellere blive gymnasielærer, men det kommer med en del ulemper mht. længere studietid og højere niveau, hvilket er okay for mig. Meeen jeg ved også at det er blevet meget sværere at finde arbejde som gymnasielærer, endsige fastansættelse. Jeg er derfor lidt usikker, om det overhovedet er det rigtige valg, især fordi jeg kommer til at vælge tysk som mit centrale fag, hvilket man (i mine øjne) ikke rigtig kan bruge til noget andet end gymnasielærer. Tilvalget / sidefaget er jeg ikke sikker på endnu, men psykologi, engelsk og samfundsfag er nok de mest interessante (blandt de fag, hvor jeg opfylder adgangskravene).

Sammenlignet med det, er man med læreruddannelsen (folkeskole) lidt mere på den sikre side, dertil varer den "kun" 4 år og niveauet er sandsynligvis lidt lavere, da man jo kun underviser op til tiende klasse. Fagene kommer nok til at være engelsk, tysk og madkunstskab. Chancen for at finde arbejde er væsentlig større, da der generelt er stor lærermangel i folkeskolerne.

Ift. økonomi er gymnasielærer selvfølgelig bedre, men vis man ikke finder et arbejde, så nytter det vel hellere ikke noget.

Som sagt, så er gymnasielærer det, jeg helst vil, men måske er det ikke så sikker og realistisk, som jeg håbede på. Hvad tænker i, hvad i ville vælge?


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. januar kl. 08:13 af Moderatoren

Hvis du helst vil være gymnasielærer, så vælg den vej.