Studievalg og videregående studie

Bygningsingeniør lektier

26. januar kl. 20:48 af Stxelev02
Hej SP

Jeg skal snart til at læse videre og overvejer stærkt bygningsingeniør.
Er der nogen der vil fortælle mig ærligt, hvor mange timers lektier jeg skal forvente om dagen, og hvor svær matematikken er?
Jeg fik 7 skr og 4 mdt i gymnasiet, i mat A, så vil gerne vide hvor meget sværere det er.

Vh

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. januar kl. 23:36 af MentorMath

Hej,

Jeg er førsteårsstuderende på en civilingeniøruddannelse med retningen matematik og teknologi. Du spørger indtil, hvor mange timer du skal forvente at bruge på lektier om dagen. Hvor jeg læser på DTU, er studiet som sådan ikke bygget op omkring lektier (som vist, af hvad jeg har hørt, er meget lig med den måde, det også fungerer på, på andre universiteter og videregående uddannelser generelt).

Typisk er en uge i stedet bygget op på forelæsninger, holdundervisning og opgaveregning (herunder, på min studieretning, også gruppearbejde). Dertil er der en række afleveringer, som ikke hører ind under selve undervisningstimerne og hvor det er tiltænkt, at man selv skal strukturere- og sætte tid af til at lave afleveringerne uden for selve studietiden. Selvom vi ikke har lektier for, går der altså alligevel meget tid med afleveringsopgaver, at læse i bøgerne samt at læse op før- og efter en forelæsning. Hvor meget tid man bruger på dette og hvordan man strukturer sin studietid er meget forskelligt fra studerende til studerende, så det tør jeg ikke komme med et endeligt bud på.

I forhold til sværhedsgraden af matematikken, er det først og fremmest værd at have med, at den studieretning jeg læser på er en matematikuddannelse og at matematikken var en af hovedårsagerne til, at jeg valgte lige netop den uddannelse - så jeg er måske ikke den helt rigtige til at svare objektivt på det.