Studievalg og videregående studie

Bygningsingeniør lektier

26. januar kl. 20:48 af Stxelev02
Hej SP

Jeg skal snart til at læse videre og overvejer stærkt bygningsingeniør.
Er der nogen der vil fortælle mig ærligt, hvor mange timers lektier jeg skal forvente om dagen, og hvor svær matematikken er?
Jeg fik 7 skr og 4 mdt i gymnasiet, i mat A, så vil gerne vide hvor meget sværere det er.

Vh

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. januar kl. 23:36 af MentorMath

Hej,

Jeg er førsteårsstuderende på en civilingeniøruddannelse med retningen matematik og teknologi. Du spørger indtil, hvor mange timer du skal forvente at bruge på lektier om dagen. Hvor jeg læser på DTU, er studiet som sådan ikke bygget op omkring lektier (som vist, af hvad jeg har hørt, er meget lig med den måde, det også fungerer på, på andre universiteter og videregående uddannelser generelt).

Typisk er en uge i stedet bygget op på forelæsninger, holdundervisning og opgaveregning (herunder, på min studieretning, også gruppearbejde). Dertil er der en række afleveringer, som ikke hører ind under selve undervisningstimerne og hvor det er tiltænkt, at man selv skal strukturere- og sætte tid af til at lave afleveringerne uden for selve studietiden. Selvom vi ikke har lektier for, går der altså alligevel meget tid med afleveringsopgaver, at læse i bøgerne samt at læse op før- og efter en forelæsning. Hvor meget tid man bruger på dette og hvordan man strukturer sin studietid er meget forskelligt fra studerende til studerende, så det tør jeg ikke komme med et endeligt bud på.

I forhold til sværhedsgraden af matematikken, er det først og fremmest værd at have med, at den studieretning jeg læser på er en matematikuddannelse og at matematikken var en af hovedårsagerne til, at jeg valgte lige netop den uddannelse - så jeg er måske ikke den helt rigtige til at svare objektivt på det.

De fleste ingeniøruddannelser indeholder introducerende kurser i videregående matematik, som mere eller mindre alle ingeniørstuderende skal igennem (på DTU er det enten kurserne "mat1a" samt "mat1b" eller kurset "basismat", som alle skal igennem). 

I forhold til sværhedsgraden, vil jeg, hvis jeg skal være helt ærlig, sige at det er en del sværere end den matematik du indtil videre har set i gymnasiet - ikke nødvendigvis fordi selve matematikken ikke er til at forstå, men fordi tempoet generelt er ret højt og at stort set al undervisningen i de introducerende matematikkurser bygger oven på matematikken fra gymnasiet. Det sætter altså visse krav til, hvis man skal kunne følge med, at man fra gymnasiet besidder et vis niveau af algebra, er helt med på de forskellige differentiationsregneregler, hvordan man differentierer forskellige typer af funktioner osv.

Med det på plads, synes jeg bestemt ikke, at du skal lade dig afholde fra at søge ind på uddannelsen, alene af frygt for matematikken. Overstående er kun for at give dig et reelt indblik i sværhedsgraden - altså ikke for at skræmme dig væk :) Det er min klare mening og overbevisning, at alle nok skal komme igennem matematikken, hvis blot motivationen og lysten er der - og vigtigst, at man brænder for uddannelsen.

Hvis du vil have ide om, hvordan matematikken kommer til at se ud, kan du eventuelt se videoerne (pensum er lavet om sidenhen, men emnerne og sværhedsgraden er stortset de/den samme som vi har - jeg kan desværre ikke lægge op fra mine egne foreslæsninger i mat1a, da de ikke ligger offentligt tilgængeligt)..

https://www.youtube.com/watch?v=cdscw5gUVzQ

https://www.youtube.com/watch?v=YKlKXhD7WnY

https://www.youtube.com/watch?v=1qWvxjSq4qE

https://www.youtube.com/watch?v=0N87WvWlayY

Endnu en gang, må du endelig ikke lade dig skræmme af det, heller ikke selvom det ser svært ud - husk på, at du kommer til at lære det. Det ville være helt urimeligt at forvente at man på forhånd forstår noget, man endnu ikke har lært. Når man ser matematik, man ikke har haft undervisning i, første gang, ser det hurtigt overvældende- og altid meget svært ud, hvilket er helt naturligt. -Men videoerne kan måske være en hjælp på den måde, at emnerne, selvom du måske ikke lige forstår det, ikke virker helt så fremmede.

Så for at opsumere, vil jeg helt klart anbefale dig, hvis det er den uddannelse du ender med helst at ville ind på, blot at springe ud i det og ikke frygte så meget for matematikken :)


Svar #2
26. januar kl. 23:51 af Stxelev02

Wauw!
Tusind tak for et godt og uddybende svar.
Jeg vil da lige kigge de vedlagte videoer.
Vh

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. januar kl. 00:01 af MentorMath

Selvfølgelig! Og selv tak.

Dejligt at høre, at det kan bruges.


Skriv et svar til: Bygningsingeniør lektier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.