Studievalg og videregående studie

Hvordan er grundforløbet?

15. juli 2023 af MyKINGjames
Hej folkens.

Jeg skal starte på stx efter ferien, og jeg er ret nysgerrig. Hvordan er grundforløbet egentligt? Er det svært? Er det sjovt? Er det måske en blanding? Hvad kan jeg forvente i det hele taget?

Tak på forhånd.

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. juli 2023 af MentorMath

Hej MyKINGjames

Jeg er student fra STX i sommeren 2022 (sidste sommer).

Grundforløbet i gymnasiet kan ses som en introduktion til gymnasiet, hvor du har undervisning i grundfagene og på STX flere af de naturvidenskabelige fag (kaldet NV). I grundforløbet introduceres du også for niveauet i fagene samt forskellen i sværhedsgrad i hvert enkelt fag, fra folkeskolen til gymnasiet. Dette med formålet, at du på bedst mulig vis kan vælge en studieretning der indeholder de fag du ønsker skal fylde mest, og med de fag du gerne vil have på højt niveau.

I forhold til sværhedsgraden er der et lille niveau op fra det du har været vant til, hvis du som en stor del kommer direkte fra folkeskolen - Med det sagt vil du også opleve, at fagenes fokus er forskelligt fra folkeskolen. I matematik vil der blive bygget ovenpå den allerede eksisterende viden fra folkeskolen, men på en anderledes- og "ny" måde end du formentlig har været vant til, samtidig med at nogle af de ting der allerede er blevet undervist i fra folkeskolen vil blive forklaret på en anden måde, der er mere matematisk korrekt. Fx. vil der i matematik i gymnasiet modsat folkeskoen, være fokus på bevisførelse - og så vil du opleve, at der i større grad er fokus på regning med bogstaver. 

I forhold til, hvorvidt grundforløbet er sjovt, afhænger selvfølgelig af mange ting, samtidtig med at der er mange faktorer, som spiller ind. Overordnet er grundforløbet starten på et "nyt kapitel" efter folkeskolen, hvor du fra de første dage kommer til at møde mange nye mennesker og forhåbentligt få en masse nye bekendtskaber. Personligt kunne jeg godt lide tiden i grundforløbet. Der er på mange måder meget fart på, men det er også en sjov tid, som de fleste nok vil huske tilbage på.

God sommer!


Svar #2
15. juli 2023 af MyKINGjames

Mange tak, ven!

Skriv et svar til: Hvordan er grundforløbet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.