Studievalg og videregående studie

Samf/mat - Medicinstudiet?

01. september 2023 af boni123

Hey

Jeg står og skal til at vælge studieretning på gymnasiet, og hælder ummidelbart mest til studieretningen samf/mat. Da jeg ikke er sikker på hvad jeg vil endnu, men synes at jobbet som læge lyder rigtigt spændende og interressant, finder jeg den samfundsmatemstiske linje meget god for mig...

Jeg vil høre om der er nogle der ved, om samf/mat linjen på stx er adgangsgivende til medicinstudiet? Jeg ved at man opfylder matematik a, men er i tvivl om man opfylder kravende ift de naturvidenskabelige fag, eller om man skal supplere op efter gymnasiet.... Nogle der kan hjælpe?


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. september 2023 af DrNielsen

Jeg vil helt klart anbefale dig at tage en ren naturvidenskabelig linje hvis du ønsker at læse medicin. Særligt matematik og fysik/kemi på A niveau er en fordel. Alternativt biologi. Den naturvidenskabelige tankegang - og evnen til at kunne løse og overskue komplekse problemstillinger er ved siden af enorme mængder udenadslære en forudsætning for at forstå human fysiologi, biokemi, farmakologi m.m.

Jeg er usikke på hvordan du tænker det samfundsfaglige aspekt er relevant.

Se på ug.dk hvad adgangskravene er. Da jeg i sin tid blev optaget på medicin var matematik samt kemi adgangsgivende. Matematik vidstnok på højniveau og fysik på minimum B niveau. Der er kommet nye gymnasielle fag til siden 2012 - så der er nok andre muligheder. Find herefter ud af hvad linjerne på dit gymnasie indholder - og hvilke valgfag der er mulige. Alternativt kan du læse fag op efter du har fået din studentereksamen.


Svar #2
01. september 2023 af boni123

Ift usiikerheden omrking det samfundsfaglige aspekt og om det er relevant, kan jeg sagtens se hvad du mener! Det virker ulogisk at tage denne studieretning hvis man vil læse til læge, da den ikke på samme på som de naturvidenskabelige studieretninger arbejder med ja, de naturvidenskabelige fag. 

Men da jeg stadig ikke er 100% sikker på hvad jeg gerne vil efter gym, tænkte jeg bare at samf/mat var smart, og spændende da jeg godt kan lide matematik og samf, men samtidig har jeg også mulighed for eventuelt at have biologi på A..... 

Men tusind tak for svaret!


Skriv et svar til: Samf/mat - Medicinstudiet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.