Fysik

beregningsopgaver

25. april kl. 13:32 af AndersCA - Niveau: Universitet/Videregående

Opgave 5.6
For en B&W 6L67GFCA har vi disse oplysninger: 
 Indiceret middeltryk: 1,22 MPa 
Omløbshastighed: 123 r.p.m.
Antal cylindre: 6
Slagvolumen pr. cylinder: 0,600 m3
 Forbrændingskammerets volumen: 0,047 m3
 Brændoliens nedre brændværdi: 42 MJ
Motorens brændolieforbrug: 0,52 kg/s
Motorens luftforbrug: 22,5 kg/s
Luftoverskudskoefficient: 3,07
 Luftens massefylde ved kompressionsstart: 2,6 kg/m3
 Udstødningsgassens specifikke varmekapacitet: 1,05 kJ/kgK
Temperaturfald over turbolader: 110 K 

De mekaniske tab i motoren udgør 3,76 % af den med brændolien tilførte varme. Kompressionen begynder, når stemplet har tilbagelagt 28 % af slaglængden fra nedre dødpunkt. 

1. Beregn motorens indicerede effekt.
2. Beregn mekanisk virkningsgrad og mekaniske tab.
3. Beregn indiceret termisk virkningsgrad.
4. Beregn effektivt specifikt brændolieforbrug.
5. Beregn teoretisk luftmasse i kg luft/kg brændolie.
6. Beregn effektivt specifikt luftforbrug.
7. Beregn den effekt, der afsættes i turboladerens turbine. Hvor mange procent udgør denne effekt af motorens tilførte effekt? 
Svarende er henholdsvis (9004 kW; 0,909; 821 kW; 0,412; 229 g/kWh; 14,09 kg/kg; 2,75kg/MJ; 2659kW;12,2%)


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april kl. 21:27 af ringstedLC

Kom med dét som du har beregnet og stil konkrete spørgsmål!


Svar #2
25. april kl. 21:35 af AndersCA

problemet er jo er usikker på hvordan jeg skal beregne det. Vil mene jeg skal bruge formlen der lyder således: P=(p_mi*n*pi*d^2*s*c)/(4*60*s)

Men jeg mangler min s værdi, og jeg ved ikke hvordan jeg finder den med de givne tal s=slaglængde


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. april kl. 22:18 af ringstedLC

Så vidt jeg kan se, så behøver du ikke slaglængden:

\begin{align*}\textup{Slagvol.} &= A_\textup{Boring}\cdot \textup{Slagl\ae ngde} \\ &=\frac{\pi\,d^{\,2}\,s}{4}=6\cdot 0.6\,\textup{m}^3 \end{align*}

(100 - 28)% af slagvol. komprimeres.

Se og hør "musikken" fra sådan en 2-takter på 10.000 HK:

https://www.youtube.com/watch?v=gO2j2arcA8s


Svar #4
29. april kl. 16:25 af AndersCA

kan du fortælle mig hvordan man vil klare spørgsmål nr 2?


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. april kl. 20:00 af ringstedLC

Mek. tab er 3.76% af den tilførte energi fra olien. Angiv resultatet som en effekt (E -1).

Mek. virkn.-grad er forholdet mellem den tilførte effekt (igen fra olien) og den afgivne mekaniske effekt (motorlyd og effekt på krumtappen).

Bemærk: Effekten til opvarmning af udstødningsgassen er hverken tabs- eller afgiven mek. effekt, men kommer også fra olien.

Kom gerne med dine bud på beregningerne, også hvis de passer med facit.


Skriv et svar til: beregningsopgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.