Fysik

2. Eurostar

28. marts 2007 af beer (Slettet)
Det er opgave b og c jeg ikke kan finde ud af. ved ikke om jeg bare skal sige Ekin(før)=Ekin(efter), men eftersom farten blir nul bliver Ekin(efter) lig 0???

Eurostar er et højhastighedstog, som kører turen London-Paris på lidt over 2 timer. Undervejs
passerer toget Den Engelske Kanal gennem en 50 km lang tunnel. Inde i tunnellen er den højst tilladte
fart 160 km/h.
Eurostar kører ud af tunnellen med farten 160 km/h. Efter 14 minutter har
toget opnået farten 300 km/h.
a) Beregn størrelsen af togets gennemsnitlige acceleration i dette tidsrum.
Midt i tunnellen kører toget med farten 160 km/h. På grund af et strømsvigt går
motorerne pludselig i stå. Togets masse er 7,5 · 105 kg.
Figuren kan findes på nettet hvis det er.. :fysik højt niveau 2006 aug.
b) Gør med udgangspunkt i figuren rede for, at toget uden brug af motorerne
ikke har tilstrækkelig kinetisk energi til at komme op af tunnellen.
Toget går i stå på det stejleste sted i tunnellen. Skinnerne danner her vinklen
0,64° med vandret.
c) Bestem størrelsen af gnidningskraften på det holdende tog.
Bestem, hvor stor gnidningskoefficienten mellem hjul og skinner skal være,
for at toget ikke begynder at glide nedad.

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. marts 2007 af Lurch (Slettet)

b) Når motoren går i stå, er der kun gnidningskraften der påvirker toget. Som du selv siger, så kan du kigge på E(kin) og E(pot), selvom der muligvis er en gnidning. Måske kan du fra tegningen se at selv uden gnidning, vil toget ikke have nok kinetisk energi til at komme ud af tunnelen. Hvis toget ikke kan klare den uden gnidning, så kan det med garanti heller ikke med.

c) Når toget holder stille, er den resulterende kraft 0. De kræfter der virker er tyngdekraften og gnidningskraften. Se på Newtons 2. lov

Skriv et svar til: 2. Eurostar

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.