Fysik

Fysik A, medvind og modvind; hvor langt kan man komme?

17. november 2014 af minlol4 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Emilie og Cecilie tager til Sydfrankrig sammen efter gymnasiet.
De har lejet en bil, men har ikke så mange penge til benzin og skal derfor spare. Men de kan også godt lide at køre stærkt, så de ligger altid med speederen i bund (160 km/t) på autobahn hele vejen.

A: Hvor langt kommer de på 8 timer? Hastigheden*8timer ? 1280km

B: En dag blæser det 4 m/s modvind i den retning de skal køre, og de skal nu finde ud af, om hvor mange procent benzin de kan regne med at spare, hvis de venter til dagen efter, hvor der bliver 4 m/s medvind. Hvad er det rigtige svar?.... her skal der tænkes lidt kreativt! 

Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte eller slutte? Jeg har indtilvidere gjort følgende, men jeg tror ikke at det helt er nok... 

jeg har beregnet hastigheden i mod- og medvind; 

v_mod: 40.4444*((_m)/(_s))

v_med: 48.4444*((_m)/(_s))

Derefter beregner jeg forskellen af de to ved at dividere dem med hinanden og gange m. 100%

100-(40.4444/48.4444)*100 ? 16.5138%

De kommer altså 16.5% længere = en besparelse på 16.5% i benzin hvis de venter til at køre i medvind (eller hvad?). 

Tak på forhånd :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. november 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Vindmodstanden er proportional med v2 (turbulent strømning).

I medvind mindskes "vindhastigheden" fra 44,44m/s til 40,44m/s.  Altså må vindmodstanden ændres med en faktor  (40,44 / 44,44)2 = 0,8281.

Så ved de 160 km/t ( i forhold til vej ) skal moteren kun yde 82,4% i medvind, i forhold til vindstille.

( Beregn hvor meget motoren skal yde i modvind ).


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. november 2014 af hesch (Slettet)

#1:  Det fremgår ikke af opgaven, men muligvis ville bilens hastighed blive øget til 174,4 km/t i medvind, hvorved vindmodstanden ville være uændret. Herved findes:

Motoreffekt øges med en faktor 174,4/160 ( P = v * Fvind ). Tilbagelagt strækning øges med samme faktor. Så benzinforbrug pr. kilometer er uændret. Men det går jo lidt hurtigere.


Skriv et svar til: Fysik A, medvind og modvind; hvor langt kan man komme?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.