Matematik

De SIDSTE spørgsmål til mundtlig eksamen, hjælp!

12. juni 2018 af MDHF - Niveau: C-niveau

Skal til mundtligt matematik eksamen på mandag og har stort set kommet det hele igennem, med tilskrivning af noter og opgaver til hvad der kan trækkes men der lige det sidste jeg mangler og godt kunne bruge noget hjælp til! 

1. To af spørgsmålene lyder på ligninger, her nævnes uligheder - Hvad er uligheder ihenhold til ligner? 

2. Redegør for lineære funktioner, herunder udledningen af funktionsforskrift på baggrund af 2 vilkårlige punkter på grafen. Hvad menes præcist her? 

3. Redegør for eksponentialfunktioner, herunder grafens udvikling på baggrund af koefficienterne og halverings/fordoblings konstanten - Jeg kan ikke sætte en helhedet forklaring sammen her, så den ville sættes stort pris på! 

4. Redegør for potensfunktioner, herunder fremskrivningsforhold mellem uafhængig og afhængig variable - Same as before, jeg kan ikke selv sætte en helhedet forklaring sammen og ville sætte stor pris på en der kunne! 

5. Polynomier: Forklar om f (0) og f(x) = 0 / Forklar om toppunkterne. Gerne en simpel forklaring på begge dele! 

6. Monotoni: Redegør for monotoni, her under tangentens hældning, for simple funktioner eller polynomier, samt ekstrema / Redegør for monotoni, herunder bestemmelse af væksthastighed og dennes tolkning - Vores lærer har helt sikkert glemt og undervise os i dette emne, så kom gerne med ALT simpel forklaring! 

7. Kombinatorik: Redegør for kombinatorik og dets andvendelse - endnu et emne vi ikke har haft drøft videre, så gerne en simple forklaring! 

8. Redegør for grundlæggende sandsynlighedsregning og symmetrisk sandsynlighedsfelt - og så den sidste, endnu et emne der ikke har varet mere end 5 min, så kom endelig med en simpel forklaring! 

Alt hjælp tages imod med kyshånd! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2018 af StoreNord

1.    Uligheder er ligninger hvor lighedstegnet er udskiftet med tegn som     <    >    ≥    >  .
       For at løse en ulighed kan man gøre næsten som med en normal ligning. Men når man ganger med et negativt tal, skal man vende ulighedstegnene.


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. juni 2018 af PeterValberg

ulighedstegnet skal også vendes, hvis man dividerer med et negativt tal... :-)

Løsningen til en simpel ligning er et tal, - til en ulighed er løsningen et interval.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Skriv et svar til: De SIDSTE spørgsmål til mundtlig eksamen, hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.