Generelt

Dumpet køreprøve 3 gange

26. juni kl. 14:23 af JegDør
Hej

Jeg har dumpet min køreprøve for trejde gang idag. Jeg er så frustreret fordi jeg kører så godt med min kørelærer, men laver nogle små dumme fejl pga. nervøsiteten. Det påvirker mig så meget, altså jeg har nærmest mistet lysten til at forsætte. Jeg bliver snart 18 og er bevidst over, at det er helt normalt at dumpe. Men skuffelsen rammer mig hårdt. Der er gået flere timer siden jeg dumpet og tuder stadig. Er der nogen der kan motiverer mig eller give mig gode råd :(

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. juni kl. 16:59 af MentorMath

Hej,

Jeg er ked af at høre, at du ikke bestod din køreprøve.

Det er ikke så mange år siden, at jeg selv tog kørekort og skulle til køreprøve - så jeg har bestemt forudsætningerne for at sætte mig ind i nervøsiteten og genkende den følelse, du sidder med.

Angående nervøsiteten, var jeg selv meget nervøs op til - og under prøven, hvorfor jeg også endte med at lave fejl, som jeg ellers ikke lavede under køretimerne med min kørelærer.

Det er absolut hårdt at dumpe en prøve, specielt når man har gjort sig umage. Det er dog vigtigt at huske på, at det er meget menneskeligt at blive nervøs; især i situationer hvor vi bliver bedømt - som vi jo gør under en køreprøve.

Dertil er det ligeledes vigtigt at huske på, at det er begrænset, hvor stor køreerfaring vi kan nå at tilegne os med de (relativt set) få køretimer vi har, inden vi får kørekortet. Selv de bedste køreskoleelever vil have begrænsninger, som først med erfaringen, efter de har fået kørekortet, vil blive mindre og mindre. 

Det er altså helt naturligt at vi, inden vi får kørekortet, i det store billede, har meget lidt køreerfaring. Køretimerene har altså til formål at klæde én på til at begå sig i traffikken på en sikker måde samt klæde én på til køreprøven - mens den egentlige erfaring først kommer langt senere.

Når vi er til en køreprøve, kan nervøsiteten altså, metaforisk fortalt, nemt bruge af det sidste snor, som der er at give af.

Misforstå mig endelig ikke - dette er gældende for alle nye bilister og har intet at gøre med, at du ikke kører godt - bestemt ikke.

I forhold til skuffelsen er det vigtigt, at du ikke bebrejder dig selv for ikke at have bestået.

Derimod vil jeg anbefale (såfremt at du har et godt forhold til din kørelærer), at tale med vedkommende om det du beskriver. En god (og engageret) kørelærer, vil (og bør) tage det seriøst - og vil helt sikkert have forskellige muligheder for at hjælpe og give råd. Både angående nervøsiteten, men bestemt også omkring skuffelsen og manglen på motivationen for at forsætte. 

Sidst, så forsøg, i stedet at fokusere på, at du langt fra er den eneste, der dumper en køreprøve - tværimod.

Jeg ved godt, at dette ikke er nemt, men det kan måske være en lille trøst, at vide, at du bestemt ikke er den eneste - og at mange andre kan relatere til netop de samme følelser, du beskriver.


Svar #2
26. juni kl. 23:24 af JegDør

Tusind tak for at trøste. Jeg har det bare så flovt over at jeg har dumpet en køreprøve 3 gange.

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. juni kl. 00:19 af SuneChr

Jeg ville vente et års tid. Ingen naturlov siger, at man skal sidde bag et rat, helst på sin 18-års fødselsdag.
I øvrigt er det betryggende, at der stilles krav til eleven i køreundervisningen. Trafiksikkerhed er et fælles
anliggende, og ingen kæde er stærkere end det svageste led.
 


Skriv et svar til: Dumpet køreprøve 3 gange

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.