Matematik

Rapport - Franskbrødskiver - Hjælp!

26. oktober 2013 af Rezwan9 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg skal lave rapport om sammenhængen mellem franskbrødskiver og dens vægt. Jeg har tegnet nogle punkter ind, men jeg ved ikke, hvad jeg skal i denne opgavel:

• Giv en fortolkning af a og  b

Hvad skal jeg helt præcist? Er "a og b" x (antal skiver) og y (vægt af skiver)

Tak, på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2013 af SuneChr


Form og Indhold, mente jeg.
Beskriv nærmere, hvad undersøgelsen går ud på.

Vedhæftet fil:SP 2610131922.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #2
26. oktober 2013 af Andersen11 (Slettet)

#0

Vær omhyggelig med stavningen.

En franskbrødskiver er en maskine til at skære et franskbrød ud i skiver.

Franskbrødsskiver er derimod de enkelte skiver af brødet.

Der er sikkert givet mere i opgaven; derfor: formuler hele opgaven.


Svar #3
26. oktober 2013 af Rezwan9 (Slettet)

#1

Men hvad menes der helt konkret med "Give en fortolkning af a og b"? Hvad er a og b?

Vi lavede et par forsøg med vægten af skiver og vægten af franskbrødet. Der blev i første forsøg målt vægten af skiverne. F.eks. en skive var ___ gram, tre skiver var ___ gram, 6 skiver var ___ gram osv. I andet forsøg blev vægten af franskbrødet vejet, men hvor der blev skåret f.eks. en skive af franskbrødet. Vi skulle se, hvad den så vejede, hvis der blev skåret en, tre, seks osv. af franskbrødet.


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. oktober 2013 af Andersen11 (Slettet)

#3

Opgaven beskriver vel, hvad a og b er? Eller hvilket udtryk de indgår i?


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. oktober 2013 af SuneChr

# 3

Jeg har svært ved at se det nærmere formål med dette forsøg, - med mindre, man, ved at skære et helt franskbrød igennen, ville undersøge, om skivernes vægt var f.eks. normalfordelt, hvor man har indført passende intervaller for vægten.
Du må beskrive teksten, som du selv fik den.


Svar #6
26. oktober 2013 af Rezwan9 (Slettet)

#5

1. Forsøg - Vægt af skiver:

Vi skærer en skive af et franskbrød og vejer skiven. Så skærer vi nogle flere skiver og vejer alle skriverne. Tallene indskrives i tabellen herunder.

For at se tabellen, se vedhæftet fil

2. Forsøg - Vægt af franskbrød: 

Vi vejer et franskbrød. Så skærer vi nogle skiver og vejer det igen. Så skærer vi nogle flere skiver og vejer brødet igen. Tallene indskrives i tabellen herunder.

For at se tabellen, se vedhæftet fil

3. forsøg: Sammenhængen mellem en cirkels omkreds og diameter:

I skal selv finde en masse runde ting (borde, kopper, bordben, osv.) og måle omkreds og diameter med et målebånd. Tallene indskrives i tabellen herunder.

Jeg har endnu ikke lavet den

Efterbehandling:

- Tegn punkterne ind i koordinatsystemer. Indtegn den bedste rette linje gennem punkterne og bestem regneforskriften
- Giv en fortolkning af a og b

Vedhæftet fil:Matematik rapport.docx

Brugbart svar (0)

Svar #7
26. oktober 2013 af Andersen11 (Slettet)

#6

Det 3. forsøg, der omtaler a og b, har jo intet med franskbrødsskiverne at gøre. 


Svar #8
26. oktober 2013 af Rezwan9 (Slettet)

#6

Du har ret. Tak, nu har jeg fundet ud af det! Mange tak for hjælpen :D


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. oktober 2013 af SuneChr

# 8
Forsøget med franskbrødet fortæller meget godt, at hvis man skal finde vægten, (vi kalder den nu massen), af et enkelt objekt, blandt mængden af tilsvarende objekter, måler man massen af f.eks. 10 stk og siger, at massen for et enkelt objekt er 1/10 deraf.
10 æbler i en pose vil meget, meget sjældent veje nøjagtig det samme.


Brugbart svar (0)

Svar #10
26. oktober 2013 af SuneChr

# 6  fortolkning
Læg mærke til, at koordinatsystemet i forsøg 1 ikke har begyndelsespunkt i (0 ; 0) .
Derfor er man nødt til at korrigere med b.
Havde begyndelsespunktet været (0 ; 0) , havde funktionen blot heddet  f (x) = ax

I forsøg 2 giver kun grafstykket i 1. kvadrant, plus halvakserne, mening: når franskbrødet er helt, - og når det er fuldt opskåret.


Svar #11
26. oktober 2013 af Rezwan9 (Slettet)

#10

Hvad mener du med det sidste?


Skriv et svar til: Rapport - Franskbrødskiver - Hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.