Matematik

At skaffe de sidste point ved hjælp af forklaringer/tekst

15. april 2005 af kalinna (Slettet)
Nu nærmere tiden sig hvor man skal op til skriftlig mat. eksame.

Selvfølgelig vil man gerne havde den bedste karakter, og til dem som har lige som jeg en stregn lærer eller censor der ligger meget vægt på forklaringerne, ved man at det er det der skal til for at hente de sidste top-point hjem...

Meen.. så er det her jeg gerne vil diskuterre lige hvor, hvornår og hvordan det nu er med de der forklaringer og skiters, er det ALTID de skal med selv det ikke er blevet bedt om. Og hvad kan man gøre som censor bare bliver jubel glad over?

For ærlig talt, syntes jeg der er lidt svært en gang imellem og holde styr på alt den tekst -især når det gælder binominalfordeling. Nogen gode råd eller meninger? så er de mere end velkomne.


-kalinna-

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2005 af allan_sim

Kig på side 8-9 i eksamensopgavehæftet under afsnittet "Om bedømmelse af opgavebesvarelserne". Her kan du se, hvad censorerne ved skriftlig eksamen skal lægge vægt på.

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. april 2005 af Renet (Slettet)

Hvis du bare dokumenterer dine udregninger ordentligt, samt måske lige hurtigt forklare hvorfor du gør hvad og hvorfor. Især hvis der er tale om brug af pc.

Jeg lavede selv 2 kæmpe brølere til afgangseksamen i mat A (skriftlig), hvilket jeg opdagede 10 seks. efter aflaveringen. :(
En af mine kammerater havde det hele rigtigt ( vi sammenlignede bagefter), altså præcis det samme som mig, dog uden de fatale bommerter.
Nå men pointen var så, at da vi endelig fik vores karakterer nogle uger efter, så havde jeg faktisk fået flere point end han havde. Trods han havde ALT rigtigt, og jeg ikke havde.
Men censor kendte simpelthen ikke så meget til det matematikprogram vi brugte (MathCad) så da jeg havde lavet nogle bedre forklaringer på hvorfor jeg havde gjort hvad, gav det mig flere point end ham.
Min m8 havde simpelthen "mistet" en masse på trods af han vidste hvordan man skulle regne det hele ud og hvorfor. Men han havde bare ikke givet sig tid nok, til at forklare hvad der lå til grund for det han gjorde. Samt måske hvad de forskellige computerfunktioner betyder. Og da censor ikke kunne udlede ret meget af matamatikprogrammet, ja så var det jo ikke tilstrækkeliogt dokumenteret.
Han måtte så nøjes med 9. (like me) (Hvilket i øvrigt var det højeste der blev givet)
Parallelklassen havde en censor der kendte til programmet, de scorede mange 11-taller deinde. Og vores klasse lå endda noget højere i samtlige prøver inden.

Det er altså utroligt vigtigt at man dokumenterer sine handlinger ordentling. Også gerne med en forklaring for at være helt på den sikre side. Men måske ikke så meget, hvis man fx sidder og laver 5 ligninger med 5 ubekendte i hånden. ;)

Skriv et svar til: At skaffe de sidste point ved hjælp af forklaringer/tekst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.