Matematik

Matematik rapport

18. februar 2015 af hejtykke2 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa

Er der nogle der ved, hvordan jeg skal lave opgave 2? hvordan skal jeg vise det?


Svar #1
18. februar 2015 af hejtykke2 (Slettet)

?


Svar #2
18. februar 2015 af hejtykke2 (Slettet)

Har virkelig brug for hjælp! :(


Svar #3
18. februar 2015 af hejtykke2 (Slettet)

?


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#3

Den vedlagte fil er tom eller ulæselig, så det er vanskeligt at hjælpe dig videre her.


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Skærmbillede 2015-02-18 kl. 17.36.07.png

Det var åbenbart min maskine, der var noget galt med før, for nu kunne filen pludselig ses.

1) Vi aner ikke, hvordan din bog definerer krydsproduktet.

2) Vis, for eksempel, at vektorerne AB × AC og BC × BD ikke er parallelle. Man kan også bestemme ligningen for planen gennem punkterne A, B og C og så vise, at afstanden fra D til denne plan er forskellig fra 0.


Svar #6
22. februar 2015 af hejtykke2 (Slettet)

hvis vektorerne ikke er parallelle, betyder det så, at de ikke ligger på planen? :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#6

Hvis de to vektorer AB × AC og BC × BD ikke er parallelle, betyder det, at de fire punkter A, B, C og D ikke alle ligger i samme plan.


Svar #8
23. februar 2015 af hejtykke2 (Slettet)

Okay, super! :)


Svar #9
23. februar 2015 af hejtykke2 (Slettet)

hvordan gør jeg det her?
 

"Man kan også bestemme ligningen for planen gennem punkterne A, B og C og så vise, at afstanden fra D til denne plan er forskellig fra 0."


Svar #10
23. februar 2015 af hejtykke2 (Slettet)

?


Brugbart svar (0)

Svar #11
23. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#9

Du må have lært hvordan man bestemmer ligningen for planen gennem 3 punkter, og hvorledes man beregner afstanden fra et punkt til en plan?

Svar #12
23. februar 2015 af hejtykke2 (Slettet)

jeg har kun lært det gennem et punkt, ikke 3 :)


Brugbart svar (0)

Svar #13
23. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#12

Ud fra tre punkter A, B og C, der ikke ligger på samme linie, konstruerer man en vektor, der er vinkelret på planen, der indeholder de tre punkter, for eksempel vektoren

        n = AB × AC

Planen indeholder så, for eksempel, punktet A og har vektoren n som normalvektor.


Svar #14
25. februar 2015 af hejtykke2 (Slettet)

skal jeg finde normalvektoren af AB × AC og derefter opstille en ligning og så til sidst bestemme afstanden?


Brugbart svar (0)

Svar #15
25. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#14

I #5 er der angivet 2 forskellige fremgangsmåder.

En fremgangsmåde er at vise, at vektorerne AB × AC og BC × BD ikke er parallelle.

En anden fremgangsmåde er at vise, at punktet D ikke ligger i den af punkterne A, B og C bestemte plan. Denne plans ligning bestemmes ud fra en normalvektor og et punkt, som beskrevet ovenfor.


Skriv et svar til: Matematik rapport

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.