Fysik

Fysik (Krafter)

08. april 2016 af Madsssen (Slettet) - Niveau: C-niveau

En sten i vand (Begrund dine svar med udgangspunkt i fysiske love.)
Du har en sten på 50 kg og binder en stærk snor rundt om den. Du skal bruge ca. 500 N for at løfte den.

a) Begrund dette

Mit svar: tænker at man skal bruge ligningen Ft=m*g sådan så det bliver 50 kg * 9,82N/kg = 491 N

dermed er det cirka 500N som i opgaven. 

Du sænker nu stenen ned i en sø som vist på tegningen. 

b)    Når stenen er helt under vand, skal du bruge en
kraft for at holde den, der er


i)    Mindre end når stenen er over vandet
ii)    Den samme som når stenen er over vandet
iii)    Større end når stenen er over vandet

Mit svar: ved ikke hvordan det skal begrundes med ligning men jeg regner med at kraften er større end før.


c)    Derefter sænkes stenen længere ned i vandet. Hvordan går det med den kraft du skal bruge for at holde stenen? Den bliver


i)    Mindre?
ii)    Den samme?
iii)    Større?

Mit svar: ved igen ikke hvordan det skal begrundes med ligning og forklaring men jeg regner med at kraften bliver endnu større end før.

En luftfyldt ballon under vand
En luftfyldt ballon vil flyde meget højt på vandoverflade. Hvis du binder en vægt på ballonen vil den flyde dybere i vandet eller måske endda synke.

Forestil dig, at du har en vægt bundet til en luftfyldt ballon, således at ballonen lige netop ikke synker til bunds, men flyder med toppen lige under vandoverfladen.

a)    Hvad sker der, hvis du skubber ballon et lille stykke ned under vandoverfladen?


i)    Ballonen hopper tilbage til overfladen
ii)    Ballonen bliver i den dybde den er skubbet ned i
iii)    Ballonen synker til bunds

Mit svar: jeg tænker at ballonen hopper tilbage til overfladen men kan ikke forklare det.

Nogen der kan hjælpe mig og evt se om jeg har lavet det rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. april 2016 af Soeffi

#0. Kender du princippet om opdrift (Arkimedes lov)?


Brugbart svar (1)

Svar #2
08. april 2016 af GalVidenskabsmand (Slettet)

a) rigtigt

b) i) Kraften er mindre da opdriften hjælper med til at løfte stenen.

c) ii) Det samme da opdriften og tyngdekraften er den samme som før.

d) ii) Du skal forestille dig at der lige præcis er balance mellem opdriften og tyngdekraften, når ballonen er lige i vandoverfladen. Når den bliver skubbet et stykke ned under vandoverfladen, er der stadig kraftbalance, så den flytter sig hverken op eller ned.


Brugbart svar (1)

Svar #3
08. april 2016 af peter lind

Du skal i alle tilflde bortset fra det første bruge Arkimedes lov. Opdriften på et legeme i vand er lig med tyngdekraften på det vand den fortrænger


Svar #4
08. april 2016 af Madsssen (Slettet)

Mange tak for hurtigt og brugbart svar. men hvordan forklares det ud fra formlerne? og har stadig ikke forstået opgave b?


Brugbart svar (1)

Svar #5
08. april 2016 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Når stenen er over vandet, virker der to kræfter på den: Tyngdekraften der trækker den nedad, og kraften fra hånden der trækker den opad.

Når stenen er under vandet, virker der tre kræfter på den: Tyngdekraften nedad og er den samme som før. Opad virker opdriften fra vandet og trækkraften fra hånden.

Tyngdekraften er den samme i begge situationer. Men når stenen er under vandet, hjælper opdriften med til at modvirke tyngdekraften. Så trækkraften fra hånden er mindre.


Brugbart svar (1)

Svar #6
08. april 2016 af peter lind

Der virker en opdrift på stenen altså en kraft, der trækker opad . Så du skal mindre kræfter for at holde på stenen


Svar #7
08. april 2016 af Madsssen (Slettet)

tak igen begge to. lige et sidste spørgsmåk: i opgaven står der at man skal begrunde med fysiske love men jeg ved ikke rigtig hvilken lov jeg skal bruge til berundelse i opgave d?


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. april 2016 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Du bruger vel Newtons 2. lov:

Fres = m*a

Der er kraftbalance mellem tyngdekraften og opdriften, så Fres er nul. Newtons 2. lov siger så at accelerationen også er nul, dvs. ballonen bliver liggende.


Skriv et svar til: Fysik (Krafter)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.