Matematik

Kulstof 14 -radioaktivitet

07. januar 2018 af sansas - Niveau: A-niveau

Et gammel stykke træ er blevet fundet.  På et 1.00 gram stykke af træet måles 7.9*103 C14 henfald på 20 timer, samtidig måles 1.84*104 henfald fra et stykke nyt træ på 1 gram. 

Beregn alderen af træstykket, når C14 halveringstiden er 5730 år. 

Hvilke formler skal benyttes her, og hvordan gribes sådan en opgave an /løses? 

Håber på jeres hjælp. 

Tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. januar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Beregn hvor mange procent af C14 der er henfaldet. Brug herefter formlen i #3 i denne tråd til at beregne alderen: https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=980772

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
07. januar 2018 af sansas

Mange tak!

Men hvordan beregner jeg hvor mange procent af C14, der er henfaldet? Er det at sige: (7.9*10^3) / (1.84*10^4) ?

Hvis det er sådan, så får jeg det til 42, 94%. ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. januar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Ja - Og husk du skal bruge tallet for hvor meget C14 der er tilbage, dvs. 100% - 42,94%.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
07. januar 2018 af sansas

Det passer desværre ikke rigtigt, hvis jeg skal sige 100-42,94. 

Jeg skal blot sige 0,4294 ligesom i den fremgangsmåde du henviste til, og jeg får det korrekte svar. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. januar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Ja OK - Det kan godt være at den procent du når frem til, så er den del der er tilbage... Det er lidt svært at overskue om det er det ene eller det andet med de store tal :o)

Hovedsagen er at du har fundet frem til det rigtige :o)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Kulstof 14 -radioaktivitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.